Huldrych Zwingli
en de kunst (1484-1531)
Deze Zwitserse evenknie
van Martin Luther belichaamt de paradox van de reformatie wat
de kunst betreft. Artistiek was hij de meest begaafde van allemaal
(naar men zegt bespeelde hij 12 muziekinstrumenten). Ook zijn
universitaire studies verliepen voorspoedig. Hij leek voorbestemd
om één van de grote humanistische geleerden/kunstenaars van
zijn tijd te worden: een ‘homo universalis’.
Theologische interesse
en een heftig temperament kwamen roet in het eten gooien. Hij
werd pastoor in Glarus (1506). Vandaaruit bemoeide hij zich
echter wel met alles, van de ‘schone letteren’ tot de politiek
(Hij schreef o.a. enkele satirische strijdgedichten tegen Zwitserse
francofielen en trok op veldtocht met de paus in verband met
het ronselen van de soldaten voor de ‘Zwitserse wacht’). In
1516 trok hij zich terug in een Mariaklooster bij Einsiedeln.
Daar ontwikkelde hij een enorme weerzin tegen heiligenverering
(“Puppenspil”) en werd onder invloed van Erasmus pacifist. Hij
bestudeerde de bijbel, preekte veel, las kerkvaders en klassieken
naast en door elkaar (alles in de grondtalen natuurlijk). Zijn
opvattingen werden steeds radicaler en na zijn aanstelling in
Zürich als ‘Leutpriester’ (=predikant) verliet hij het Erasmiaanse
pad van de geleidelijke kerkhervorming en koos voor de confrontatie.
Vanaf 1522 begon hij met een stapsgewijze zuivering van
de kerkelijk eredienst op grond van de Heilige Schrift, culminerend
in het afschaffen van de ‘mis’ in 1525 gevolgd door een viering
van het laatste avondmaal onder beide gedaanten met eenvoudig
houten tafelgerei. Zijn meest beruchte actie was
ongetwijfeld de provocatie tijdens de Vasten van 1523: het
'Zürcher Wurstessen'
Omdat Zwingli er
erg geestelijke (bijna spiritualistische) opvattingen op nahield
omtrent de ware godsdienst was alles wat de ‘zinnen’ prikkelde
taboe voor kerkelijke samenkomsten: dat zou alleen maar afleiden
van de ware devotie. Zwingli zit hier duidelijk op het spoor
van Augustinus (die op zijn beurt Plato echoot),
die ruim een millennium eerder met hetzelfde probleem worstelde,
maar het in tegenstelling tot Zwingli niet over zijn hart kon
krijgen om dáárom alle kunst uit de kerk te bannen; Zwingli
dus wel: hij is consequent, ook als het in eigen vlees snijdt:
en daar ging de polyfonie, daar gingen de orgels, ja daar ging
zelfs de gemeentezang.
[Tussen haakjes:
dat het wel tot een breuk tussen Zwingli en Luther mòest
komen is duidelijk voor iedereen die iets van Luthers hoge,
ook theologische, waardering voor het zintuiglijke
leven, de kunst (en m.n. de muziek) afweet !]
Onderwijl bleef
Zwingli’s huis in Zürich een trefpunt van muziek en poëzie,
ja, voor die huiselijke bijeenkomsten schreef hij liederen en
componeerde hij melodieën... , waarvan er later - o ironie !
- zelfs sommige in officiële Zwitsers gezangboeken terechtkomen.
Zo bijv. zijn lied 'Herr, nun heb den Wagen selbst"... ,bijv.
opgenomen in dat 'Neue Gesangbüchlein' notabene gedrukt in Zürich!,
zie afbeelding). Dit gezangboek wordt vervolgens in veel
protestantse kerken van Zwitserland duchtig gebruikt... tijdens
de eredienst.
Zwingli’s lied werkt
niet met het beeld van ‘het schip’ in nood, maar met het oer-zwitsere
beeld van de ‘wagen die van de bergweg dreigt te raken’. Een
vrije Franse nadichting uit de 19de eeuw heeft deze
vertaal‘shift’: notre barque est en danger (Louange
et Prière, nr. 310). Zo staat het ook in het Liedboek voor
de kerken (gezang 306). Jammer !
Herr, nun heb den Wagen selb. Schelb wird sunst all
unser Fart, Das brächt Lust der Widerpart, Die dich
verachten so freventlich.
Gott erhöh den Namen din In der Straf der bösen Böck!
Dine Schaf wieder erweck, Die dich lieb habend so
inniglich.
Hilf, daß alle Bitterkeit Scheide fern, und alte Treu
Wiederkehr und werde neu, Daß wir ewiges lob singend dir!
FRANS: (texte: Daniel Meylan - 1930)
1. Notre barque est en danger : Prends, ô Dieu, la
barre en mains. A toi sont nos lendemains. Toi seul
peux vraiment nous protéger.
2. Notre barque est en danger : Viens chasser nos
ennemis, Veille, ô Dieu, sur tes brebis : Seigneur,
toujours sois, leur bon berger.
3. Notre barque est en danger : Aimons mieux de jour
en jour. Notre force est dans l’amour. Nous louons
Dieu pour l’éternité.
Het origineel is overigens
een knap gedicht. Rederijkersrijk aan binnen- en buitenrijm.
Bijzonder origineel is ook het beeld dat Zwingli kiest voor
de ‘kerk’... helaas wegvertaald, zoals ik al zei. Eigenlijk
zou er moeten staan: Heer trek gij zelf de kar van uw kerk,
want als wij het doen, dan begint alles meteen te wankelen en
is het gauw gedaan met ‘gods volk onderweg’. De kar ligt voor
je het weet beneden in het ravijn...
Voorwaar een veel
origineler beeld dan dat van het klassieke beeld van het ‘bootje
in de storm, het schip der kerk’. Trouwens: bijzonder waar,
wat Zwingli hier zegt ! God moet de kar trekken... Wij zijn
– hoe hoog geplaatst en invloedrijk – nooit meer dan zijn ‘hulpjes’..
Had hij zelf ook maar wat meer distantie opgebracht ten opzichte
van zijn eigen voortrekkersrol in Zürich, kan ik dan niet nalaten
te denken.
En nu we toch bezig
zijn: De wolf uit vers 2 (in het Nederlands) is bij Zwingli geen wolf, maar een
bok: bekender
symbool voor Gods tegenstander is er natuurlijk niet. Wie
anders loopt er met bokkenpoten temidden van de schapen, als
een wolf in schaapskleren ?
Overigens is het
natuurlijk Augustinus die achter Zwingli’s haat-liefdeverhouding
met de kunst zit. Ook Augustinus was zeer gevoelig voor de ‘indrukken
die via de zintuigen’ worden opgedaan. Sensibel en sensitief.
Hun beider werk getuigt van grote taalgevoeligheid, dichters,
zonder meer.
In hun werk getuigen
beiden ook van hun grote ontvankelijkheid voor muziek...
Hoe weende
ik bij uw lofliederen en gezangen, schrijft Augustinus,
heftig geroerd door de liefelijke klinkende stemmen uwer
kerk. Die stemmen, ze stroomden mijn oren binnen en zo druppelde,
o God, uw waarheid in mijn hart en een innige aandoening
van vroomheid welde daaruit opwaarts, zodat mijn tranen
onweerhoudbaar begonnen te stromen en ach... ik voelde mij
zo goed daarbij, Confessiones, boek 9, VI, 14 (verslag
van zijn bekering)
...om zich even later
af te vragen of dat eigenlijk wel ‘helemaal kosjer was’ die
enorme overweldiging door de zinnen. Hoe bedrieglijk kunnen
je zintuigen zijn, stelt hij, geheel in de lijn van Plato: hoe
kunnen ze je in vervoering brengen, vervoeren, verleiden, misleiden..Dat
baarde Augustinus zorgen, m.n. voor het gebruik van muziek in
de eredienst. Toch zo schrijft hij meteen daarna, wil hij ook
niet
‘overdreven
streng zijn’ of ‘overmatig beducht voor onbewuste
beïnvloeding’..
Als ik mij dan weer de tranen herinner die ik vergoot bij
het kerkgezang in de eerste tijd van het terugwinnen van mijn
geloof, en bedenk dat ik ook nu niet geroerd word door het gezang
maar door de inhoud van het gezongene, zeker wanneer dat gezongen
wordt met een helder klinkende stem en op een goed bij de inhoud
passende melodie.. dan erken ik weer het
groot nut van dit gebruik, nl.
om de psalmen te zingen in de kerk. Confessiones, boek 10,
XXXIII, 50 (genieting van de oren = zintuiglijke bekoring)
Zwingli is hier roomser dan
de paus: wantrouwiger dan Augustinus en hij kiest het zekere
voor het onzekere: al het zintuiglijke weg uit de kerk: alleen
het duidelijk verstaanbare gesproken woord en het even klare
antwoord mag klinken.
Even tussendoor:
die argwaan voor alles wat met het lichaam en de zinnen te maken
heeft is een Grieks geschenk aan de kerk. M.n. Plato moet hier
genoemd worden... met z’n verheerlijking van de geestelijke
wereld van de volmaakte ideeën en zijn wantrouwen ten op zichte
van de hele zintuiglijke wereld. Het Joodse - en dus christelijke
denkspoor - is anders geörienteerd: geen opstijging uit het
aardse tot in hogere sferen, maar het omgekeerde: Nederdaling
uit den hoge: Het woord is vlees geworden en heeft
onder ons gewoond, zegt Johannes niet voor niets.
Wantrouw de grieken
als ze met geschenken komen, weten we sinds de val van Troje..
Dick Wursten (teksten
geconcipieerd voor het meditatief
concert (januari 2001) waar een motet van Willem Ceuleers
op deze liedtekst werd opgevoerd)
|