Op de laatste pagina van de uitgave van de historia der Geburt (1664), Heinrich Schütz's Kerstoratorium staat een uitgebreide en informatieve toelichting op de daar gepubliceerde muziek. Ze is waarschijnlijk van de hand van Alexander Hering (organist van de Creutzkirche, medewerker van Schütz, verantwoordelijk voor de uitgave, en contactpersoon voor het verkrijgen van de muziek van de 10 concerti ). In de tekst zelf wordt echter geregeld 'de Auteur' geciteerd, Schütz dus, m.n. over hoe de muziek uit te voeren (en hoe nìet!). Leerrijk. Hier een foto van het orgineel (voor en achterzijde). Daaronder de transcriptie met een Nederlandse vertaling (van mijn hand, met een klein beetje duiding). (Dick Wursten, Kerst 2025)

Dem gönstigen Leser, für welchen dieser Abdruck kommen möchte, wird zu kurtzer Nachrichtung vermeldet: Daß diese gantze Handlung von dem Authore
auff zwey unterschiedene Chore eingerichtet
worden ist, nemblich in den Chor des Evangelisten,
und den Chor der Concerten in die Orgel.
Des Evangelisten Chor, bestehet in denen dreyen
hierbey sich befindenden Abdrücken, deren einer für
die Vocal-Stimme, der andere für die Orgel,
und der dritte für die Baß-Geige oder Violon gerichtet
ist. Und wird der verständige Director zu
des Evangelisten Partey eine gute, helle Tenor-Stimme
zu erwehlen und gebrauchen wissen, von welcher die
Worte (: ohne einige Tactgebung mit der Hand :) nur
nach der Mensur einer vernehmlichen Rede
abgesungen werden mögen. |
Aan de welwillende lezer, bij wie deze uitgave terecht moge komen, wordt in het kort meegedeeld:Dat de hele handeling (van het kerstevangelie) door
de auteur over twee verschillende koren is
verdeeld, namelijk het koor van de evangelist en het
koor van de concerti bij het orgel. Het
koor van de evangelist bestaat uit de drie
bijgevoegde afdrukken, waarvan de ene voor de
zangstem, de andere voor het orgel en de derde voor
de basviool of violon(cello) is
bedoeld. Een dirigent met verstand van muziek zal
beseffen dat hij voor de partij van de evangelist
een goede, heldere tenor-stem moet uitkiezen
en gebruiken. Deze moet - zonder dat de tactus
met de hand wordt aangegeven - de woorden zingen
volgens de mensur van een verstaanbare
redevoering ("Mensur" = beweging in de tijd. Dus het
natuurlijke ritme van de gesproken taal ). |
|
|
|
Den Andern in die Orgel concertirenden Chor anreichende. So begreifft derselbige in sich Zehen zu dieser Action gehörige Concerten, deren Beschaffenheit denn aus nachfolgender Specification zu ersehen, Insonderheit aber darbey mit stillschweigen nicht zu übergehen ist, daß der Author dieselben in Druck heraus zu geben dahero Bedencken getragen hat, alldieweil Er vermercket daß außer Fürstlichen wohlbestälten Capellen, solche seine Inventionen schwerlich ihren gebührenden effect anderswo erreichen würden: Stellete aber indessen, deme etwa belieben möchte sich umb eine Abschrifft derselbigen zu bewerben anheim, deßwegen entweder in Leipzig bey selbigen Cantori oder aber zu Dreßden, bey Alexander Hering Organisten in der Creutz Kirchen, sich anzumelden, worselbst mit des Authoris Bewilligung dieselbigen, nebenst diesen Dreyen Abdrücken zu den Chor des Evangelisten, umb eine billiche Gebühr zu erlangen seyn würden, Massen denn auch hierüber noch, Er denenjenigen, welche dieses seines Evangelistens, sich zu gebrauchen Lust haben möchten, es frey stellen thut, solche Zehen Concerten (: deren Texte auff diesen Abdrücken, auch mit zu befinden sind :) auff die ihnen beliebende Manier und vorhandenes Corpus Musicum, gar auffs neue anders selbst aufzusetzen, oder durch andere componiren zu lassen. Endlich dieses vorschützende, daß nur umb ersparung des mühsamen und weitläufftigen Abschreibens willen, Er etliche gar wenige Exemplar über diesen seinen Evangelisten Chor, hätte auflegen lassen, und ausser dem, denselben auch zurücke gehalten haben würde. |
Betreffende het andere bij het orgel
concerterende koor : Deze muziek
omvat tien concerten die bij de handeling
(Kerstverhaal) horen, waarvan de bezetting uit de
navolgende specificatie kan worden
afgelezen. Hier moet verdisconteerd worden, dat de auteur
nogal wat bedenkingen had bij het in druk
geven. Zo merkte hij op dat zijn inventies - behalve
als ze uitgevoerd worden door vorstelijke, goed
gefinancierde kapellen - elders maar moeilijk het
bij hun passende effect kunnen bereiken: maar hij
gaf tegelijk ook aan, dat diegenen die hiervan een
afschrift zouden willen bekomen, zich daarvoor
zouden kunnen richt tot de cantor van Leipzig, of in
Dresden tot Alexander Hering, organist in de
Creutz-kerk. Daar kunnen ze - met toestemming van de
auteur - naast deze drie gedrukte partijen van het
evangelistenkoor - ook de partijen voor het
concerterende koor verkrijgen, tegen een billijke
vergoeding. Maar daarover wilde hij ook dit nog
kwijt: Wil men enkel de Evangelist-compositie
gebruiken, dan staat het iedereen vrij om de tien concerti
(waarvan de teksten mee opgenomen zijn in deze
druk) op de door hen zelf gewenste manier van muziek
te voorzien, hetzij met gebruikmaking van het reeds
beschikbare Corpus Musicum of middels door
zelf nieuwe muziek daarvoor te componeren, dan wel
door anderen te laten componeren. |
|
Specification deren von Autore zu dieser
Handlung eingerichteten 10. Concerten in die
Orgel.
|
Specificatie van de door de auteur voor deze
handeling (evangelieverhaal) gecomponeerde
10 concerten bij het orgel
|