Een collectieve rouwverwerkingspsalm, psalm137
    [Begint als een klaagzang (wij zaten 
	terneer, wij weenden - verleden tijd), slaat om in een 
	verheffing van de Heer/Jeruzalem als hoogste waarde (Twee eden van trouw aan 
	Sion, en zijn God worden gezworen), eindigt met een roep om vergelding (in 
	krasse taal, rauw als de rouw - Babylon's zuigelingen verpletteren tegen de muur. 
	Bijna niet opschrijfbaar, die zin, nauwelijks voorleesbaar... maar wel uit 
	het èchte léven gegrepen). 
Viering 
	in de Brabantse Olijfberg (zondag 'oculi', 12 maart 2023)
Hoofdmuziek: 
	Psalm 137 koor, orkest, orgel van Guy Ropartz (1864-1955). - zie
	
	https://website.procant.be/ropartz-ps-136-137/
	
	historische achtergrond 
	van Psalm 137 
uitleg van psalm 137
Naast het Babel/Juda van toen zet ik Rusland/Ukraïne van vandaag;
KRANT: De MORGEN januari 2023
De dag dat een raket insloeg 
	 
 
	Op 
	zaterdag 14 januari 15.40 uur slaat een Russische Kh-22 raket, zo groot als 
	een touringcar, in op een woonblok aan de Overwinningskaai, om precies te 
	zijn: in nr. 118, in Dnipro (stad van ca. 1.000.000 inwoners). Meer dan 
	dertig appartementen zijn onmiddellijk verdwenen (gaan in vlammen op is te 
	vriendelijk: ze ‘verdampen in één klap, inclusief de inwoners). De 
	appartementen zijn met bijna chirurgische precisie aan stukken gescheurd, 
	daken en muren weggeslagen waardoor je plots kunt binnenkijken in de half 
	verwoeste woonkamers, badkamers en keukens. Een schaal met fruit staat nog 
	ongeschonden op tafel in een keuken die opengemaakt lijkt als een 
	poppenhuis. In een andere flat hangt een schilderij van een hond scheef aan 
	een keukenmuur. De rest van de keuken is er niet meer. 
	Dinsdagochtend komen families van enkele slachtoffers samen op de plaats van 
	de ramp. Ze houden een stille wake. Tot een vader zijn woede begint uit te 
	schreeuwen. “De Russen, laat ze allemaal omkomen, duivels zijn het”, roept 
	hij uit. Hij houdt zijn telefoon omhoog om een filmpje te toen van zijn 
	kleinzoon. “Dit kind ligt nog altijd onder het puin! Ik vervloek ze en ik 
	wens dat van elk Russisch gezin twee of drie kinderen ergens onder 
	brokstukken ligt, net als deze jongen.”
	Historische 
	achtergrond bij Psalm 137: het rijk van Babylon
	
Wiki: Nebukadnezar II regeerde van 605 tot 562 
	v.Chr.  Hij herstelde het Babylonische Rijk in z’n oude glorie door grote 
	restauratie- en bouwactiveiten… 
Zo stond hij te boek, zo wilde hij 
	herinnerd worden. ECHTER: daarvoor voerde hij wel de eerste 20 jaar van z’n 
	bewind bijna voortdurend een veroverings- onderwerpingsoorlog.
	- Assyrië, vorige grootmacht, 
	(verantwoordelijk voor de verdwijning van de 10 stammen) definitief 
	uitschakelen.
- Egypte, de andere grootmacht van die tijd neutraliseren…
	- Alle kleine landjes, vorstendommetjes, tussenin tot vazalstaten herleiden
	Sommigen kozen zijn kant: Edom.
	Anderen verzetten zich: die vaagde hij 
	van de aardbodem: Juda [En Edom, buurland, pikte een graantje mee. Sindsdien 
	heeft Edom een slechte naam in Juda] 
 
	De tweede helft van zijn regeerperiode is dan 
	periode van de herbouw, m.n. de hoofdstad Babylon werd weer in zijn vroegere 
	luister hersteld. Dat is juist. Alleen is die glorie toch wel bevlekt met bloed. 
	(Denk – contrast – aan David, die de tempel niet mocht bouwen… want teveel 
	bloed aan zijn hand)
	-        De poort 
	van Isjtar
-        Tempel van Marduk
	-        En de toren/tempel van 
	Etemenanki… Volgens beschrijvingen 91m, hoog, bij Herodotus 421m (typisch 
	Herodotus!). 
	Trapsgewijs, gestapeld, de ziggurat der ziggurats (reeds present in 
	mythische tijden: Enuma Elish, scheppingsepos). Besef: ook het verhaal van de toren van 
	Babel is in de ballingschap vaak verteld (wellicht is het zelfs daar te boek 
	gesteld). 
	-        
	Kanalisering van de stad, terrasvormige bouwwijze, de beroemde hangende tuinen van 
	Babylon (wereldwonder)
Dat is de VOORKANT die in de boeken staat. Geschiedenis wordt 
	geschreven door de overwinnaars.
 
	Wie voerde die werken uit? 
	Gedeporteerden werden voor deze vernieuwbouw ingeschakeld [vgl. de 
	voetbaltempels in Qatar]. De achterkant, 
	onderkant, waar de klappen vallen. 
Waar lees je die verhalen? Waar zijn de 
	kronieken van de verslagen 
	volken? De verhalen over vermoorde ouders, weggevoerde kinderen? Ze spreken 
	zelf niet, want ze 
	zijn niet meer, er is enkel het verdriet bij de achterblijvenden, overblijvenden, de overlevenden, 
	vaak te groot voor woorden… (vgl: Rachel weent over haar kinderen (= profeet 
	Jeremia, tijdgenoot van de deportatie), en ze weigert zich te laten 
	troosten, omdat ze niet meer zijn). 
De bijbel is een merkwaardig boek: grote delen bevatten nl. exact 
	dat andere verhaal dat niet verteld wordt in de succesgeschiedenisboeken 
	(propaganda der machtigen). Het biedt een contrastverhaal, complementair. Tegenschiedenis: alles ‘op z’n kop’ 
	(Magnificat). En zo geven deze teksten stem aan wie geen stem (meer) heeft. Het perspectief 
	van de slaven in Egypte, ballingen in Babylon. En ze laten dat ook zien/voelen 
	(poëzie, liederen): 
	Wat dàt met een mens doet, daar te moeten leven, waar de klappen vallen, de 
	slachtoffers (en de naasten, de na-bestaanden), overlevenden.  
	
Als 
	grootmachten op elkaar botsen en je ‘er voor niets’ tussenzit. (de Joden in 
	Nabucco's tijd, de gewone 
	mensen in Ukraïne)
 
	Israel/ Juda ligt geprangd tussen de toenmalige 
	grootmachten. Slagveld van het Midden-oosten. Berucht was de eerste 
	slag bij het begin van de regering van Nebukadnezar bij de berg Megiddo… Har 
	Megiddon. Een gruwelijke veldslag, niet tegen Israel, maar tegen Egypte (de 
	andere grootmacht van toen), maar de koning van Juda had toevallig wel de 
	kant van Egypte gekozen. 
Nebukadnezar wint, Jeruzalem weent, moet 
	bloeden. De koning moet zich vernederen (wordt vervangen door een marionet), schatting 
	betalen, de elite wordt gedeporteerd. = 605 v Chr. – hier wordt de droom van 
	Poetin reeds beschreven. 20 jaar later – 586 Jeruzalem met 
	de grond gelijk gemaakt, de tempel vernietigd, het heilige der heiligen… 
	weg! Nog eens een groot deel van het volk gedeporteerd. Onder hen Ezekiel, 
	en Jesaja II. (h. 40: Comfort ye, my people), de Klaagliederen.. als begin 
	van het verwerkingsproces… Het is gedaan! Wat doe je dan? En Jeremia, hij 
	correspondeert met de achterblijvers, vanuit Egypte.
 
	
	Psalm 137
 
	Aan babels stromen 
	daar zaten wij, en wij hebben geweend als wij aan Sion dachten.
	50 jaar zal het nog duren voor 
	een deel van het volk mag terugkeren. De gedeporteerden zijn nooit 
	kunnen terugkeren... Hun kinderen - missschien, hun 
	kleinkinderen - wellicht nog. Velen zijn ook niet teruggekeerd. Zij die terugkeren, 
	zij verheffen hun stem, zij weeklagen, mede namens hun 
	ouders (zo zit je als kind in elkaar, ook als je zelf oud bent geworden). 
	Zie de doorwerking van de shoah... Ook al is het voorbij, dan nog schiet het gemoed vol, 
	om het onrecht de 
	voorouders aangedaan. De herinnering blijft leven… De doden zijn 
	present ook 2, 3 generaties later. Trauma’s worden doorgegeven. (Volgens 
	Dick Swaab, zelfs neurologisch, maar dit terzijde). 
	Het bijbels mensbeeld weet dat zeer wel: tot in het 
	tweede, derde geslacht werkt het door... 
	
Dit lied zal dus waarschijnlijk gezongen zijn, na de ballingschap… Er wordt in perfectum gesproken over het zitten aan Babels stromen. Ook bij Ropartz.
De weeklacht 
	over het groot onrecht, het onuitsprekelijk lijden, wordt een aanklacht. Die 
	ramp kwam niet zomaar uit het niets, als noodlot … Nee, die is door mensen 
	veroorzaakt. De legers kwamen in opdracht, hun vernietigingsmachine werd van 
	boven aangestuurd, de vernieling was moedwillig, verkrachtingen, 
	moordpartijen, deportaties. Er is een dader, er is een aandrijver. Je ziet hem niet, 
	verscholen zit hij in zijn paleizen, god te spelen… Niemand kan hem raken.
	
	
Zo wordt het een rouwritueel - want dat is het eigenlijk, deze Psalm, 
	een verwerking van het leed door de gevoelsstroom in een rite te gieten… 
	Rouw is 
	rauw. Het trauma zit in het lichaam en in de ziel tegelijk. En moet 
	eruit.
Middels dit lied verwerkt een volk collectief het trauma van weleer. 
	En in dit proces hebben ook de ongemakkelijke emoties (wraakgevoelens) niet verheeld. Zij hebben hun legitieme plaats in dit proces. 
	Ze zijn namelijk reëel. Dus het heeft geen zin ze te verzwijgen, sterker 
	nog: als je die foute gevoelens onderdrukt, gaat het niet lukken - 
	of wordt de verwerking 'schijn'. 
 
	En nu? Vandaag? 
Nebukadnezar is er niet meer, maar de nietsontziende machtgraaiers, het 
	systemische kwaad (‘het kwade’, ‘de boze’) is er nog: de geschiedenis 
	herhaalt zich niet, maar wel houdt zij een spiegel voor…  
	
 
 
	KRANT: De MORGEN januari 2023 
De dag dat een raket insloeg 
	 
 
	Op 
	zaterdag 14 januari 15.40 uur slaat een Russische Kh-22 raket, zo groot als 
	een touringcar, in op een woonblok aan de Overwinningskaai, om precies te 
	zijn: in nr. 118, in Dnipro (stad van ca. 1.000.000 inwoners). Meer dan 
	dertig appartementen zijn onmiddellijk verdwenen (gaan in vlammen op is te 
	vriendelijk: ze ‘verdampen in één klap, inclusief de inwoners). De 
	appartementen zijn met bijna chirurgische precisie aan stukken gescheurd, 
	daken en muren weggeslagen waardoor je plots kunt binnenkijken in de half 
	verwoeste woonkamers, badkamers en keukens. Een schaal met fruit staat nog 
	ongeschonden op tafel in een keuken die opengemaakt lijkt als een 
	poppenhuis. In een andere flat hangt een schilderij van een hond scheef aan 
	een keukenmuur. De rest van de keuken is er niet meer. 
	Dinsdagochtend komen families van enkele slachtoffers samen op de plaats van 
	de ramp. Ze houden een stille wake. Tot een vader zijn woede begint uit te 
	schreeuwen. “De Russen, laat ze allemaal omkomen, duivels zijn het”, roept 
	hij uit. Hij houdt zijn telefoon omhoog om een filmpje te toen van zijn 
	kleinzoon. “Dit kind ligt nog altijd onder het puin! Ik vervloek ze en ik 
	wens dat van elk Russisch gezin twee of drie kinderen ergens onder 
	brokstukken ligt, net als deze jongen.”
We herkennen het… Dit 
	is wat er gebeurt met een vriendelijke gewone man, als het kwaad toeslaat, 
	nabij komt, vlees-en-bloed treft, onder de huid kruipt. 
	Wij zouden het zelf kunnen zijn.  
	Wat kan hij doen? Niets. Hij is 
	machteloos om het kwaad te keren. En ook om de daders te vergelden 
	[bringing to justice], het is ijdele hoop. Net als het verlies zelf, ondragelijk.
	
	
 
	En hij kan het uitroepen, roepen tot God… schreeuwen! Dat er 
	vergelding moet zijn, opwegend tegen het veroorzaakte lijden, rechtvaardig.
	Laten we de vader die de Russen vervloekt, niet oordelen. 
	 
Laten we 
	begrijpen dat zulke wonden diep zijn, dat er generaties nodig zijn om 
	ze te helen.
	En, een eerlijke verwoording ervan, helpt… 
	en daarnaar luisteren, zonder oordeel, ook. En ritualisering om - terwijl je het 
	meedraagt - toch door te kunnen gaan met het leven: Je slaat de bladzij niet om, 
	maar je leest anders.
 
	Als Ropartz deze rouwrite op muziek zet, dan 
	kun je als het ware die proces volgen… van weeklacht over aanklacht naar een 
	roep om vergelding.. vreselijk wat hij zegt, netzo vreselijk als zijn pijn !  
Maar als dat er dan uit is, en u kunt het (moet het) volgen op het 
	niveau van het gevoel (kracht van muziek), dan doet Ropartz toch ook iets 
	orgineels.
Na de meest gruwelijke zin, die ik niet durf herhalen… laat 
	hij de weeklacht herbeginnen.  
 
	Is het anders nu ? Ja toch. Eens de 
	oerkreet eruit is, klinkt de weeklacht toch anders. Vloeken kan een soort 
	katharsis zijn.  
	Maar vloek dan in de richting van God, - Hem komt de wraak 
	toe, Hij zal het vergelden (OT en NT). En laten we het dan ook daar 
	neerleggen, in vertrouwen dat God er wel weg mee weet,
	-- het vertrouwen op de bevrijding die van God komt is immers het hoogste 
	goed, zijn hoop en vreugde voor altijd (zoals hij zichzelf heeft 
	voorgehouden - gezworen heeft, voor hij begon te vloeken).