preek over Mattheüs 24           
				
				
				Genk, 24 augustus 2008
				
				 
				
				tekst:    
				Indien men dan tot u zegt:
				
				             Zie, 
				Hij is in de woestijn, gaat er niet heen;
				
				             Zie, 
				Hij is in de binnenkamer, gelooft het niet. (vers 26)
				
				 
				
				Voor de lezing
				
				Mensen speculeren bij tijden 
				druk over het einde van de wereld… niet alleen gelovigen, maar eigenlijk 
				iedereen: zie de vele films waarin de wereld vergaat… of bijna. 
				Waarom ze dat doen, daarover valt veel te zeggen, maar ik denk dat 
				het in elk geval ook iets te maken heeft met angst. 
				Een mens kan namelijk veel, en hij kan ook steeds meer en steeds 
				beter, maar toch blijft hij zich onzeker voelen..., Waarom? Wel: 
				misschien hierom: de mens is / jij  bent / niet degene die 
				de wereld bij elkaar houdt. Alles kan je zomaar uit handen vallen.
				
				
				En dàt leidt tot angst, 
				ongedefinieerde ongerichte angst (=kenmerkend voor angst, 
				onderscheid met ‘bang zijn voor iets). Die gevoelens moet 
				je onderdrukken èn toch kwijt, want bewust kun je er niet mee leven 
				- angst voor ondergang, voor het moment dat alles uit de hand loopt, 
				dat deze zijn wereld wordt verteerd, vernietigd door inwendige of 
				uitwendige krachten. En diep daaronder de angst voor de eigen
				ondergang, het eigen einde, de dood.
				
				 
				
				En die angst komt eruit, kan 
				eruit, bijv. in apocalyptische voorstellingen over het einde van 
				de wereld, de planeet aarde. Katalysator bij uitstek in onze dagen 
				is de grote milieucrisis… CO2, ijskappen, klimaatverandering… er 
				kan geen gewone depressie meer zijn in de metereologie, alles verwijst 
				naar de opwarming van de aarde, die in bepaalde presentaties apocalyptisch 
				wordt. Een andere katalysator is momenteel de beurscrisis…
				
				
				Tekenen der tijden, zegt men 
				dan… oorlogen, geruchten van oorlogen, aardbevingen, natuurrampen 
				etc...  En niet alleen sektes en Jehova-getuigen zijn hiermee 
				bezig, ook in deftige protestants-evangelische kringen is het een 
				geliefd onderwerp en wordt er gespeculeerd op en gewerkt met 
				de angst van de mens.. En zo wordt de angst aangewakkerd en probeert 
				men de toehoorder tot ‘bekering’ te brengen. Over manipulatie gesproken 
				! 
				
				Verkeerde strategie: Angst 
				kan mensen wel in de ban krijgen, maar nooit bekeren. Enkel liefde 
				kan dat.
				
				 
				
				Maar zo zeggen onze eindtijdbroeders 
				en zusters dan: De bijbel doet dat toch ook. En dan komen 
				onvermijdelijk met Daniël’s visioenen en Ezechiël’s vergezichten, 
				en natuurlijk: De apocalyps, de openbaring van Johannes... en als 
				klap op de vuurpijl: Jezus doet het ook en dan komen er gedeelten 
				uit Mattheüs ter sprake.
				
				 
				
				Voilà, laten we die dus maar 
				eens lezen, dacht ik. Mattheus 24 3-13 & 26-31
				
				 
				
				Preek
				
				Bijbelgedeelten zoals wij 
				gelezen hebben, gaan over het einde van de tijden, dat is wel duidelijk, 
				toch zijn het geen spoorboekjes, overzichtelijk schema=s zodat je 
				precies kunt zeggen hoe ver de tijd al gevorderd is, neen: alle 
				apocalyptische stukken zijn bedoeld als boodschap voor de tijd 
				waarin de eerste hoorders/lezers leefden… Veel van die 
				stukken zijn ook niet origineel…
				
				Vers 
				29 is oorspronkelijk 800 jaar voor Christus, gesproken voor de mensen 
				toen… hun eindtijd oproepend (Jesaja)
				
				-- 
				en een deel daarvan is in 600 voor Christus gesproken door Ezechiël
				
				
				-- 
				en hetvolgende verse was origineel en actueel in 200 voor Christus, 
				de tijd waarin het boek op naam van Daniël een bestseller was,  (geciteerd 
				in vers 15, 21 en 30). 
				
				-- 
				En bij Mattheüs slaan precies deze woorden op de tijd van de eerste 
				gemeente.. . en sommige delen ervan komen weer terug bij Johannes 
				de ziener op Patmos, nog eens een generatie later..
				
				 
				
				M.a.w. volgens de bijbel kan 
				elke tijd, het karakter van een eindtijd krijgen.. Dat alleen al 
				moet ons voorzichtig maken ten opzichte van chronologieën. Trouwens. 
				Wat staat daar in vers 36, notabene opgetekend uit Jezus’ mond...:
				
				Van die dag en van die 
				ure weet niemand, ook de engelen in de hemel niet, ja zelfs de Zoon 
				niet, de Vader alleen… 
				
				
				Dat is toch een absoluut verbod 
				op rekenarij. Toch zeker voor mensen die zichzelf fundamenteel schriftgetrouw 
				noemen. (maar de maand / jaar heeft Jezus toch niet verboden, heb 
				ik ooit horen zeggen, zonder verpinken)
				
				 
				
				Goed, wij lezen vandaag Mattheüs, 
				en toen hij deze woorden opschreef, was het gevoel dat het einde 
				nabij was heel sterk… onontwijkbaar: De tempel was verwoest, de 
				Joden uit Palestina verdreven… de eerste christenvervolgingen een 
				feit... Voor Mattheus en zijn lezers was het echt eindtijd, alles 
				liep af, ging mis. 
				
				Het bestaan had al z’n vanzelfsprekendheid 
				verloren en ook de gelovigen werden geplaatst voor de laatste vragen: 
				Wij kunnen het zelf niet, dat is wel duidelijk, maar – in dit is 
				de achterkant van deze stellige teksten: kan God het eigenlijk nog 
				wel? Doet hij het nog wel? Of… is het mis. Zo verstaan klinken die 
				teksten al heel anders. 
				
				 
				
				Geen voorspelling van wat 
				er allemaal nog gaat gebeuren, geen bangmakerij, maar bemoediging. 
				Dat wil het zijn. Mattheus wil met deze woorden van Jezus de angstige 
				gelovigen een hart onder de riem steken, zodat ze staande blijven 
				als alles valt.. 
				
				Zie, toe en wees niet verontrust; 
				want dat moet gechieden, maar het einde is het nog niet
				
				zegt Jezus, laat u niet van 
				uw stuk brengen... Het is begin der weeën (6,8)
				
				 
				
				Hoort u, hoe nuchter
				dat klinkt. Het is het einde niet: Wil men u dat wijs maken, 
				schudt dan uw hoofd en keer u af. Het is het begin der weeën...,
				
				
				Hoort u hoe hoopvol 
				dat klinkt ? Weeën...die kunnen lang duren, en erg pijnlijk zijn, 
				maar ze leiden tenslotte ergens toe, naar de komst, de geboorte 
				van iets nieuws, naar een hoopvol nieuw begin... Het hele hoofdstuk 
				ademt diezelfde nuchterheid en tussendoor is er steeds naast nuchterheid 
				ook troost en bemoediging... Het is het einde nìet!
				
				 
				
				Eén ding kunnen we dus al 
				zeggen: Een ieder die deze gedeelten zó uitlegt, dat u er bang van 
				wordt, die legt ze niet goed uit. Het zou hetzelfde zijn als over 
				Daniël in de leeuwenkuil spreken op zo=n wijze, dat de toehoorder 
				bang wordt gemaakt voor de kuil en de leeuwen. De bedoeling is toch 
				bemoedigend. nl.. dat Daniël uìt de leeuwenkuil komt, dat al deze 
				vreselijke dingen het einde nìet zijn..
				
				 
				
				Daarvoor worden we ook gewaarschuwd. 
				Verschillende keren, Weest nuchter en waakzaam. Laat u niet 
				in de war brengen door valse messiassen; wapent u tegen namaak-christussen, 
				die van die angst misbruik willen maken. Als er in het gedruis van 
				de tijd iemand komt met de boodschap: zie hier, is de Christus,
				de redder...geloof hem gewoon niet.
				
				En als ze er wonderen en tekenen 
				bijdoen... geloof hem niet.
				
				en als ze duizenden mensen 
				met glimlachende gezichten laten getuigen, geloof hen niet.
				
				En als ze paradijzen beloven 
				en u hun gouden beloften op TV zelfs laten zien...gelooft hen niet. 
				Het zijn valse, onware Messiassen.
				
				 
				
				Heel scherp klinkt deze waarschuwing 
				in vers 26. Daar wil ik tenslotte nog even bij stil staan
				
				            
				Indien men dan tot u zegt:
				
				             Zie, 
				Hij is in de woestijn, gaat er niet heen;
				
				 Zie, Hij is in de 
				binnenkamer, gelooft het niet.
				
				 
				
				Ik vroeg mij af: Vanwaar die 
				woestijn en vooral: vanwaar die binnenkamer.. en wat hebben die 
				gemeen?
				
				Beide kenmerken zich doordat 
				ze een plaats buiten het gewone dagelijkse leven aanduiden. 
				Zowel in de binnenkamer als in de woestijn kun je je onttrekken 
				aan de druk en de dwang, de moeite en de zorg, de plichten en de 
				verantwoordelijkheden die het gewone mensenleven, het mede-menselijk 
				leven, het samenleven, de samenleving, kenmerken.
				
				 
				
				Woestijn
				
				De sekte der Essenen bijv. 
				zonderde zich letterlijk af van de wereld door zich terug te trekken 
				in de woestijn. Daar leefde men buiten de boze wereld  
				in reinheid met enkel uitverkorenen, volmaakten... in de woestijn 
				achter de muren van een gesloten klooster... 
				
				Zij distantieerden zich van 
				het gewone, openbare leven, schudden a.h.w. het stof van hun voeten 
				en trokken zich terug in hun eigen smetteloze paradijs. Daar leefden 
				zij zich dagelijks de handen wassend in onschuld ver weg van de 
				ozo boze wereld.
				
				 
				
				Welbeschouwd kenmerkt deze 
				houding nog steeds vele sekten en wordt door vele valse profeten 
				en messiassen een soortgelijke beweging gesuggereerd... De mensen 
				uit het gewone moeilijke en zorgelijke leven lokken door ze terzijde
				van het leven, een bestaan in zuiverheid en onschuld voor te 
				spiegelen.
				
				Denk maar aan de Baghwan, 
				inmiddels al lang geleden, maar toch. Een paradijs schonk hij de 
				zijnen, zelfs letterlijk in de woestijn in Amerika. Maar denk ook 
				gewoon aan de slogans van de vele secten en kerkelijke groepen… 
				die je een verlossing voorspiegelen, doordat je je afscheidt
				van het gewone leven: ‘afgescheidenen’ zuiveren. Communes.
				
				De woorden die ze gebruiken 
				zijn zelfs bij tijd en wijle precies dezelfde als in de kerk... 
				geloof, verlossing, boze wereld..., maar ze zijn onwaar, vals,
				want ze suggereren dat er twee werelden zijn. In de ene, 
				de gewone wereld leef je slecht, word je besmet… in de wereld van 
				groep erbuiten… leid je een zuiver leven, in de ‘woestijn’ …
				
				
				Nu Jezus heeft wel in de woestijn 
				geleefd, en werd er verzocht, maar na de beproeving te hebben doorstaan, 
				is hij teruggekeerd naar het gewone leven, dààr heeft hij 
				met de zijnen geleefd, daar heeft de mensen verlost… en ook na hun 
				verlossing… bleven ze leven temidden der mensen… trokken zich niet 
				terug met de uitverkoren in de woestijn..
				
				 
				
				Jezus verlost ons niet van 
				de wereld, of uit de wereld, maar ‘in’ de wereld. En de idee dat 
				je de wereld zou kunne verlaten, inwisselen voor een betere is een 
				illusie: de wereld, de ene wereld, het ene leven, zit in je. 
				Ook als je eruit gaat, gaat die mee.
				
				Het evangelie is geen manier 
				om het leven te ontvluchten…of het kwaad te vermijden,
				neen: het is een boodschap voor mensen die gebogen en gebroken 
				als ze soms zijn door het leven zijn..., temidden van hun daden 
				en de gevolgen ervan…. die daar verder leven omdat God hen niet 
				alleen laat.. met hen mee is, in hun nood in hun schuld.. 
				
				
				 
				
				            
				AIndien men dan tot u zegt:
				
				             Zie, 
				De REDDER is in de woestijn,
				
				            
				gaat er niet heen;
				
				 
				
				 
				
				binnenkamer
				
				            
				Indien men tot u zegt: 
				
				             Zie, 
				DE REDDER is in de binnenkamer,
				
				            
				gelooft het niet.@ 
				
				 
				
				De binnenkamer: dat is de 
				verborgen ruimte in het huis, de schuilplaats bij een inval of - 
				in vredestijd - de kamer voor meditatie en gebed. En inderdaad: 
				Ook Jezus verwijst ons wel naar de binnenkamer, om ons voor God 
				te stellen en te bidden, maar wederom  niet als doel 
				op zich, maar enkel om daardoor gesterkt weer naar buiten 
				te komen om in de storm van de geschiedenis te gaan staan en midden 
				in de wereld Gods koninkrijk te zien komen en zijn wil te laten 
				geschieden... Het is dezelfde fout als bij die woestijnpredikers: 
				Verwarring van tijdelijk middel en eeuwig doel, waardoor de woorden 
				hetzelfde klinken maar toch wezenlijk anders zijn. 
				
				
				 
				
				Ja gevaarlijk is dit, want 
				het bederf van het beste is het slechtste.
				
				 
				
				Ook dit is hoogst actueel. 
				Heel de sfeer van onze tijd, de hernieuwe religiositeit flirt toch 
				wel erg met de gedachte dat enkel de binnenkant van het bestaan 
				van belang is. Heel het leven wordt gepsychologiseerd Heel het bestaan 
				wordt herleid tot een innerlijk proces. 
				
				
				Alles draait dan om de binnenwereld, 
				die zonder inhoudelijk contact met de bonte en boze buitenwereld 
				rechtstreeks lijkt aangesloten op de mystieke bovenwereld. Mediums 
				bemiddelen, channelen van de hemel rechtstreeks tot in de 
				binnenkamer van de ziel. 
				
				En de vraag is opnieuw en 
				hetzelfde: Waar is de wereld gebleven die God zo lief 
				had. 
				
				Waar is de nuchterheid, de 
				waakzaamheid midden in het aards gewoel, waar is de verantwoordelijkheid 
				en de naastenliefde gebleven midden in het medemenselijke en maatschappelijk 
				bestaan ??
				
				 
				
				Geofferd op het altaar van 
				de eigen ziel, die trouwens die last helemaal niet aankan. Net zoals 
				dat concrete aardse leven geofferd wordt op de altaar van de zuiverheid 
				bij de sekten.
				
				 
				
				Daarom gemeente moeten wij 
				ons niet van de wijs laten brengen door het rumoer daarbuiten; Het 
				is de oude wereld die kraakt in haar voegen. Dat hoort erbij en 
				dat doet ze al eeuwen.
				
				Wij moeten ons daardoor niet 
				laten opjagen naar de woestijn of naar de binnenkamer. 
				
				
				Neen: de komst van de ware 
				Messias geschiedt dààr, daar middenin: midden in de tijd, midden 
				in het wereldgebeuren.  En dáár zijn zijn zijn volgelingen 
				dan ook gesteld, om in Hem te geloven, waakzaam en nuchter te zijn 
				en te volharden, trouw te blijven aan God en zijn gerechtigheid.
				
				Daar, in het gewone dagelijkse 
				leven, temidden van en ten opzichte van de mensen om ons heen. En 
				wat er ook woedt of tegenwroet: deze levensstijl heeft toekomst… 
				dat is de boodschap van dit evangeliegedeelte.
				
				 
				
				Amen
				
				
 
				 
				
				Aanvangslied: gezang 448: 
				1 en 2
				
				vg
				
				gezang 448: 3 en 4
				
				kyriegebed (Psalm 31)
				
				zingen 
				psalm 31: 1 en 7
				
				lezen 
				psalm 31 vers 24
				
				                        
				Hebt de HERE lief, al zijn gunstgenoten
				
				                        
				Hij bewaart die hem trouw zijn
				
				                        
				Maar wie zich laat gaan in hoogmoed
				
				                        
				die doet hij betalen, veelvoudig
				
				                        
				weest dan sterk, onverslagen van hart
				
				                        
				gij allen die die hoopvol op de HERE wacht..
				
				zingen: 
				psalm 31: 18 en 19
				
				gebed 
				
				Schriftlezing: Mattheüs 24: 
				3-13 & 26-28
				
				lied: gezang 300: 1, 2 en 
				6
				
				preek
				
				lied: gezang 297
				
				geloofsbelijdenis met KLEIN 
				GLORIA
				
				dankgebed en voorbeden
				
				collecten 
				
				
				slotlied: gezang 488A: 1 en 
				2
				
				 heenzending en zegen 
				/ Aamen..@ (gezang 456:3)