|  
			
			Zondag na hemelvaart, 20 mei 2007
klik  
			hier
			
			voor hetzelfde, maar dan in de vorm van een opstel 
			  
			Gemeente van Christus, 
			In een tijd waar je een ruimtereis kunt boeken, en ruimtewandelingen 
			de normaalste zaak ter wereld zijn geworden, is het zeer 
			problematisch geworden om nog over de hemelvaart van onze Heer Jezus 
			Christus te spreken. 
			
			Het is niet zozeer de strekking van het gebeuren, die ons moeite 
			geeft, nl. dat Christus weer verenigd is met 
			God, de Vader, 
			neen het is denk ik -als ik zo bij mijzelf na ga- vooral de 
			voorstelling, het beeld dat het woord hemelvaart oproept, dat in de 
			weg staat: 
			  
			Hemel-vaart is problematisch geworden 
			door de associatie met ruimte-vaart. 
			  
			  
			  
			Ik zeg het maar zoals dat het is. 
			
			Het heeft nooit zin om vragen of weerstanden die er in een mens 
			zijn achter te houden. Je kunt ze beter onder ogen zien, proberen te 
			formuleren... en dan eens te kijken wat de bijbel nou eigenlijk 
			zegt en dat nog eens naast je eigen voorstelling en/of weerstand te 
			leggen. 
			  
			  
			
			I. 
			De voorstelling 
			
			 
			Het beeld dat wij hebben is denk ik gelijk aan de klassieke 
			voortelling, die we zowel in de schilderijen van de grote meesters 
			als in de kinderbijbels terugvinden, een Christusfiguur die 
			langzaam omhoogstijgt, terwijl hij zijn handen zegenend uitbreidt 
			over de discipelen. Hemelvaart is dus een vertikale beweging: van de 
			aarde af ten hemel toe. 
			  
			
			Alle oude belijdenissen presenteren ons de weg van Christus als een 
			weg die Hoog begint (Uit hogen hemel daalde hij neer)... en die 
			nederdaling gaat tot hat absolute diepste punt (nedergedaald ter 
			helle / in het rijk van de dood (dat onder de aarde werd gedacht).. 
			Maar die vandaaruit weer opstijgt: De Heer verrijst uit het graf, 
			vaart op ten hemel en zit daar dan ter rechterhand Gods... (e 
			trappen van vernedering en verhoging.) 
			  
			Binnen het oude wereldbeeld klopt deze weg doorheen de materiële 
			wereld precies met de weg doorheen de geestelijke wereld. Want: Het 
			kwaad zit diep beneden, down under, in de duisternis en de dood. Het 
			goede is hoog verheven, voorbij de sterren, stralend als de zon en 
			het leven. 
			 
			  
			Het probleem van ons moderne mensen is, dat wij eigenlijk dezelfde 
			woorden nog gebruiken en ook meestal probleemloos aanvoelen wat de 
			betekenis is, maar dat de concrete voorstelling van deze wereld ons 
			door de moderne wetenschap is ontnomen, waardoor ook de symbolische 
			betekenis onder druk komt te staan.. 
			  
			
			Ik bedoel: Iedereen wijst nog steeds naar boven, als hij het over 
			‘God’ heeft, alleen tegelijk weet iedereen dat dat naar boven wijzen 
			niet meer letterlijk te nemen is... Het meest duidelijk 
			voelbaar wordt dit bij rond hemelvaart, want daar is de materiële 
			voorstelling (Jezus die omhoog gaat) tot in de woorden van de 
			geloofsbelijdenis doorgedrongen. 
			  
			Voilà: tot zover onze voorstelling en de schets van enige problemen 
			die daarmee verbonden zijn. Het wordt tijd voor het tweede: Wat zegt 
			de bijbel nou precies over ‘Jezus’ hemelvaart ? 
			  
			
			II. 
			De bijbel 
			
			Welnu: Eigenlijk niet 
			veel...  om precies te zijn is de voorstelling 
			van de 
			hemelvaart geheel gebaseerd op een combinatie van twee teksten van 
			Lukas. 
			 
			
			In het 
			evangelie 
			staat dat hij bij zijn laatste verschijning 
			van hen scheidde, terwijl hij hen zegende... Hoe dat plaats 
			vond, wordt niet gezegd. Daar heb je m.a.w. een vrijheid van  
			voorstelling. Enkel in Handelingen 
			1:9 (hebben we gelezen) 
			wordt de hemelvaart zelf beschreven. 
			 
			            
			 “En nadat Hij dit gesproken had, 
			 
			            
			werd Hij opgenomen terwijl zij het zagen 
			 
			            
			en een wolk onttrok Hem aan hun ogen.” 
			 
			Dat is alles. Méér is er in heel de bijbel over het gebeuren van de 
			hemelvaart niet te vinden. 
			 
			
			Even voor de goede orde: Overal in de bijbel wordt 
			verondersteld 
			dat Jezus ‘in de hemel’ is, verhoogd, verheerlijkt etc.. 
			Beschreven 
			wordt het nergens, behalve hier. 
			  
			Lukas houdt van orde en van perioden. Hij rondt die bij voorkeur ook 
			mooi af. Na 40 dagen... einde verschijningen; Jezus is weg. Vanaf de 
			Pinksterdag (50) begint het tijdperk van de Geest. Opvallend hierbij 
			is dat de andere evangeliën dat eigenlijk geen van allen zo 
			nadrukkelijk doen. Johannes stopt gewoon met z'n vertelling als 
			Jezus Petrus terug heeft aangesteld... En de apostel Paulus rekent 
			vele jaren later de verschijning van Christus aan hem op weg naar 
			Damascus er nog gewoon bij: Eerst aan Simon verschenen, toen aan de 
			twaalven en daarna aan nog veel meer... en uiteindelijk ook aan mij, 
			als een ontijdig geborene, zegt hij erover. Afin, daarop ingaan zou 
			te ver voeren. Voor de hemelvaart moeten we het dus met de 
			beschrijving van Handelingen 1 doen. 
			            
			 “En nadat Hij dit gesproken had, 
			 
			            
			werd Hij opgenomen terwijl zij het zagen 
			 
			            
			en een wolk onttrok Hem aan hun ogen.” 
			   
			Een paar opmerkingen: 
			
			–  Opvallend in deze zin is vooreerst het gebruik van de 
			‘passieve vorm’. Er staat dus niet, dat Christus opsteeg, neen er 
			staat dat Hij werd 
			opgenomen. De discipelen zijn daar getuige 
			van. Het Griekse woord veronderstelt natuurlijk een 
			opwaartse 
			beweging. Het concrete wereldbeeld valt immers samen met het 
			symbolische. 
			– Anderzijds is datzelfde woord ook een soort technische term voor 
			het ‘wegnemen tot bij God’. In het Oude Testament wordt bijv. van 
			Henoch en Elia hetzelfde gezegd. Waarbij er bij Elia wel allerlei 
			richting de hemel gebeurt, maar bij Henoch het duidelijk enkel 
			betekent, dat hij eerst nog hier was, tussen de mensen en dan opeens 
			bij God... opwaarts, hemel en God horen in elk geval bij elkaar. Zij 
			duiden allemaal op zijn domein. 
			– Ook opvallend is dat ze Christus zien opgenomen worden, maar 
			eigenlijk ook weer niet... want er schuift een wolk voor, die Hem 
			aan hun ogen onttrekt. 
			 
			  
			
			 
			  
			
			De feitelijke ten hemelopneming van Christus is dus aan hun oog 
			onttrokken. 
			De 
			betekenis overheerst: Hij gaat naar Gods domein... In dit 
			opzicht is de zogeheten "voor-moderne" of primitieve weergave meer 
			geschikt voor post-moderne mensen, omdat zij die twee 'domeinen' 
			veel nadrukkelijker afbeeldt en nog geen 'realisme' (in onze 
			betekenis van dat woord; voor de Middeleeuwer was de weergave wel 
			degelijk 'reëel') in de voorstelling nastreeft. 
			
			 
			  
			Wat wij zeker niet moeten doen is de voorstelling nog verder 
			invullen vanuit ons enkelvoudig realisme, omdat datn gegarandeerd de 
			betekenis nog verder verdonkermaand wordt in onze tijd vol 
			ruimtevaart. vb. Christus steeg langzaam omhoog de lucht in en dan 
			steeds verder en verder tot hij door de stratosfeer ging, de ruimte 
			in en steeds maar verder... nagekeken door zijn verbaasde 
			discipelen. U hoort wel hoe vreemd dat klinkt. Dat is geheel naast 
			de kwestie. Door hemel en ruimte te vermengen, sluit je de toegang 
			tot de betekenis "hemel" (hoort bij het symbolisch wereldbeeld) af. 
			  
			Dus gemeente, - om nog eenmaal terug te komen op het begin - : Hoe 
			radicaler we ons dus van de associatie van ‘hemel’ en de ruimte van 
			het heelal ontdoen, hoe beter het is. 
			 
			  
			
			Het is ook een opdracht van ons als christenen in deze moderne tijd, 
			dat we tenminste zorgen dat alle nodeloze 
			obstakels voor het 
			evangelie uit de weg worden geruimd, 
			zodat de mensen zich 
			tenminsten kunnen ergeren aan de echte aanstoot van het evangelie, 
			en niet aan allerlei bijzaken als wereldbeeld en 
			wetenschapsopvatting. 
			 
			  
			Zoals u weet is de enige echte ergernis die van het kruis, het 
			sterven van de Godsgezant... Die ‘way of life’ als zijnde Gods ‘way 
			of life’ die moet blijven staan. Daar mag men zich aan stoten... De 
			rest moet opgeruimd om de weg daarnaartoe vrij te maken, opdat men 
			zich op de juiste plaats zou ergeren. 
			  
			
			Het gaat dus niet om een 
			ruimtereis, maar het gaat erom dat Christus zich weer voegt in de 
			levenssfeer van zijn Vader. 
			Het gaat erom, dat Christus weer is 
			waar hij thuishoort, bij God. 
			En traditioneel noemen we dat in één woord: de Hemel. 
			
			 
			En die is per definitie niet te localiseren in het heelal. Zij is 
			niet aanwijsbaar ergens in ons melkwegstelsel, zij is van een gans 
			andere orde dan het heelal. Net als God zelf. De hemel immers is de 
			levenssfeer van God.... En bij die wereld hoort Jezus Christus. Dat 
			onderstreept zijn hemelvaart. Daar is hij waar hij wezen moet. 
			  
			
			Gedurende enige tijd is hij blijkbaar 
			vanuit die levenssfeer 
			geregeld verschenen aan zijn discipelen, misschien om hen over de 
			drempel van het ongeloof heen te helpen, de twijfel weg te nemen, 
			maar dat is tijdelijk geweest. Als het er op aankomt is Hij niet 
			meer gewoon tussen ons, mens tussen de mensen... Wij kennen hem niet 
			meer naar het vlees, zegt Paulus, enkel nog naar de Geest 
			. 
			 
			  
			Jezus lééft...., zeker, maar niet meer onder ons als een medemens, 
			van vlees en bloed. 
			 
			
			Zó tastbaar en nabij is Hij niet meer. Op die manier is hij 
			afwezig in onze wereld. 
			
			 
			Zo hij al aanwezig is, is het op een geestelijke wijze. Maar dat is 
			niet minder, maar anders. Dat is niet spookachtig, of onwerkelijk, 
			neen: 
			 
			Geestelijke zaken zijn ook reëel, maar op een andere wijze dan 
			materiële zaken. 
			 
			Niet zo tastbaar, niet zo zichtbaar, niet zo manipuleerbaar... 
			  
			Geestelijke werkelijkheden zijn krachtvelden... Zo als de 
			magnetische kracht of de zwaartekracht: Bepalend, reëel, maar 
			onzichtbaar.. behalve in zijn effecten. 
			  
			
			Zo is Jezus na zijn verrijzenis 
			aanwezig. Fysiek afwezig, 
			maar geestelijk present, zichtbaar in zijn effecten (de kerk is zijn 
			lichaam...) 
			  
			
			De oproep net na de hemelvaart is in dit verband misschien ook wel 
			veelzeggend: Wat staat gij daar en ziet op naar de hemel... 
			Dat betekent: stop met omhoog te kijken: kijk maar weer gewoon om je 
			heen... Ga maar weer naar de stad waar je woont; daar moet je 
			‘Jezus’ werkelijkheid gewaarworden. 
			  
			
			En dat kan: zichtbaar in zijn effecten, reëeel aanwezig – 
			zie ik 
			ben met u alle dagen - in het opstaan van gevallen mensen, in 
			nieuw begin na doodservaringen, in de kracht om door te gaan, in de 
			onuitblusbaarheid van de hoop... 
			Hij lééft en werkt vanuit een dimensie die wij niet zomaar kunnen 
			betreden, maar die wel degelijk raakt aan de onze, en die doordringt 
			en die bepaalt zelfs, maar die daarin niet te isoleren, te 
			analyseren te manipuleren valt.. 
			  
			
			Dat de 
			dingen zo staan rondom de Opgestane Heer, dat is de 
			wezenlijke betekenis van zijn hemelvaart. Dat is de boodschap.... 
			Hij is weggenomen uit onze dagelijkse intermenselijke omgang om 
			ons echter des te beter te kunnen dienen... 
			Al heeft hij ons 
			verlaten, hij laat ons niet alleen... 
			  
			Tenslotte zit er nog één belangrijk aspect aan de hemelvaart en 
			daarom is het toch ook een feestdag op zich geworden. 
			 
			
			Het is namelijk het feest van de 
			troonsbestijging van de 
			Zoon. 
			 
			
			Hij zit voortaan ter rechterhand Gods, dat is: op de plaats waar de 
			macht is en waar zij uitgeoefend wordt. 
			Daarboven 
			zeggen we 
			dan met onze gebrekkige ruimtelijke begrippen. 
			 
			
			Daar lééft Hij en regeert Hij. Daar pleit Hij voor ons zegt Paulus.  
			Daar is Hij, gesteld boven alle overheid en macht en kracht en 
			heerschappij, zegt de Efeziërsbrief. 
			
			 
			  
			Er is voortaan geen macht meer in de hemel of op aarde, de 
			zondemacht niet, de doodsmacht niet, die Hij niet heeft 
			onderworpen, onttroond. 
			 
			Alles is onder zijne voeten gelegd, 
			zegt de bijbel, daarbij opnieuw in de beeldende taal die haar eigen 
			is, het beeld oproepend van een koning, aan wiens troon een 
			voetbank is gehecht om zijn voeten op te doen rusten. En waaruit 
			bestaat die voetbank ?? Zie: alle tegenstanders zijn als een 
			voetbank onder zijne voeten. 
			 
			  
			
			Ziet u het voor u: al die kapotmakende machten die hier op aarde het 
			lijken 
			voor het zeggen te hebben... verslagen en vernederd 
			moeten ze dienen als zijn voetbank. 
			  
			En als hij dan weg is, afwezig en je ziet hem niet meer, dan is – 
			dit is dan het allerlaatste –zelfs de wolk die hem wegneemt nog een 
			troostrijk gegeven: 
			 
			  
			
			Was het niet de wolk die in de woestijn met Israel meeging om het 
			volk te beschermen... teken niet van Gods afwezigheid, maar van 
			zijn verborgen aanwezigheid. 
			  
			amen.
 
			  
			   
			
			 
			            
			liturgie 
			  
			-           
			aanvangslied: psalm 47: 1 
			-           stil 
			gebed 
			-           votum 
			& groet 
			  
			Hemelvaart is eigenlijk gewoon het Paasfeest, maar dan nog eens goed 
			opnieuw. Op Pasen is a.h.w. de overwinning behaald, en op 
			hemelvaartsdag wordt de huldiging van de overwinnaar a.h.w. nog een 
			officieel over gedaan. 
			 
			            
			“God stijgt blinkend schoon, met gejuich ten troon..” 
			  
			-           lied: 
			psalm 47: 2 en 3 
			  
			-           
			gebed om ontferming 
			 
			-           lied: 
			gezang 235: 1 
			-           
			genadeverkondiging (citatie van gezang 101) 
			-           lied: 
			gezang 235: 2 
			  
			-           gebed 
			bij de opening vh woord 
			-           
			Schriftlezing: Handelingen 1: 1-11 
			-           lied: 
			gezang 234: (1 en 2) 
			-           preek 
			-           lied: 
			gezang 231: 1 en 2 
			  
			-           
			geloofsbelijdenis 
			-           Klein 
			Gloria 
			-           
			dankgebed en voorbeden 
			-           
			collecten           
			-           gezang 
			479 
			-           
			heenzending en zegen 
			-           
			“amen..” (gezang 456:3) 
			  
			  
			
			 
		 |