Mattheus 16:1-4                                                                               
			
			Genk, doopdienst, 16-9-2007
			 
			"Een wonderlijk teken" en "een betekenisvol wonder".
			 
			Gemeente van Christus,
			Het is een wonder, de geboorte van een kind, nieuw leven, een nieuw 
			mensenkind. Iedereen die ooit vader of moeder is geworden, zal dat 
			be_amen. Een wonder...., en dat dat hùn gegeven is, als vader en 
			moeder.
			Het leidt tot verwondering en dankbaarheid: 
			En inderdaad: je kunt alles weten van conceptie en ontwikkeling van 
			embryo tot foetus etc.., maar toch blijft het ter wereld komen 
			van een nieuw mensenkind: een wonder, een mysterie. 
			Een mens is verschenen ! verwant en vertrouwd, eigen en toch 
			heel zichzelf. Dit mysterie vatte men vroeger vaak samen door te 
			verwijzen naar het niet-concipieerbare: de eigen ziel van 
			ieder mens. Iedereen die ooit de geboorte van een kind van dichtbij 
			heeft mogen meemaken voelt iets van dit geheimenis, dit 
			wonder.
			 
			Daar gaat het dus over, over een wonder, maar niet alleen over een 
			wonder... het gaat ook over een teken... En daar wil ik het 
			eerst maar eens over hebben. 
			Een teken: ja, daar vroegen de mensen rond Jezus naar. Het was niet 
			de eerste keer: “Meester, wij zouden wel een teken van u willen 
			zien”, zo vroegen enkelen al in hoofdstuk 12. 
			En nu weer: niet vriendelijk deze keer, maar uitdagend, om 
			hem op de proef te stellen een teken. Vreemd eigenlijk, want 
			Jezus had net een wonder gedaan: Hij had het volk te eten gegeven, 
			de wonderbare spijziging... Brot für die Welt. 
			Waarom is er dan nog een teken nodig ? Is dat wonder dan geen teken 
			? 
			Jawel, maar niet iedereen ziet dat zo... Een wonder, iets 
			wonderlijks, onverklaarbaars, wordt een teken als diegene die er 
			getuige van is ... aan dat wonder betekenis toekent, die 
			verder gaat dan het feitelijk gebeurde.... die verwijst ...
			Het woord zegt het zelf: teken... betekent iets.... 
			Een opvallende gebeurtenis, iets onverklaarbaars, een wonder, kàn 
			een teken zijn. Hoeft niet...
			Maar ook een een gewone gebeurtenis kan een teken zijn. Als het maar 
			verwijzende kracht heeft... En dan wel met name als het 
			verwijst naar een werkelijkheid die meerder is dan je op 
			het eerste gezicht ziet. 
			 
			En die toekenning van betekenis ligt bij de beschouwer. Wat 
			voor de één een teken is, is dat voor een ander niet... 
			 
			Zo vonden de farizeeën de wonderbare spijziging alleen maar een 
			mirakel, zonder meer. Zij wilden daarin niets meer zien, geen 
			betekenis toekennen. En wonderdoeners, ja die zijn van alle 
			tijden, en wij leven wat dat betreft trouwens in de meest sceptische 
			tijd ooit, alhoewel…. Kunt u zich voorstellen hoeveel wonderverhalen 
			er in de oudheid niet de ronde moeten hebben gedaan. Jezus kon 
			volgens velen geklassificeerd worden als één van de velen...  
			Daarmee is hij – en daar gaat het hier om – de Messias nog 
			niet. Hij moet nu maar eens – volgens de farizeeen – zichzelf 
			legitimeren, zijn papieren laten zien, voor iedereen onweerlegbaar 
			en ondubbelzinnig bewijzen waar hij zijn macht en gezag vandaan 
			haalt.... daarom geen wonder, want dat zegt niets, maar een 
			ondubbelzinnig teken, een teken uit de hemel... , 
			zodat duidelijk is dat hij ook uit de hemel zijn gezag haalt.
			 
			Spannende vraag... Alles is op scherp gezet, zal ik maar zeggen. 
			Bewijs u zelf ! Twee weken geleden trouwens ook.. weet u nog.. 
			gelijkenis van de ja-zeggers nee-doeners...
			en weer net als toen, reageert Jezus indirect, Joods, door een 
			gelijkenis te trekken.... Hij zegt eigenlijk: Jullie hebben toch 
			ogen in je hoofd en verstand in je kop.
			Jullie kunnen toch naar de lucht kijken en het weer voorspellen. 
			M.a.w. jullie kunnen de betekenis van natuurverschijnselen 
			(rode luchten, zuidenwinden) toch al aardig ontrafelen, nou: open 
			dan je ogen en kijk eens goed.  Als je het weer kunt 
			voorspellen aan de hand van wat je waarneemt, dan moet je ook mijn 
			positie ten opzichte van God kunnen vaststellen op grond van wat je 
			waarneemt. Of zijn jullie blind !?  Of willen jullie 
			het misschien niet zien !
			 
			Je kunt er toch niet langs kijken, het met je handen tasten, dat de 
			Messiaanse tijd voor de deur staat... De hongerigen te eten 
			geven, be-teken-t dat dan niets...?!. De blinden het gezicht 
			weergeven, is dat geen Messiaanse taak. Krachten en machten die de 
			mens kapot maken worden overwonnen: ziekten en kwalen worden 
			genezen, uitsluitingsmechanismen worden doorbroken, boze geesten 
			verdreven, hongerigen gevoed... 
			Kijk en lees ze ! Neem ze waar: de tekenen  van de Messiaanse 
			tijd: Het koninkrijk is midden onder u: Open uw ogen en zìe.. 
			De aanblik van de hemel weet u wel te duiden... en de tekenen van de 
			tijd niet?
			Jezus speelt de bal dus terug ! Hij hoeft zich niet te legitimeren. 
			Dat is al ruimschoots gebeurd. 
			Zìj moeten nu maar eens over de brug komen en de tekenen verstaan... 
			en zien waarnaar, naar wie ze verwijzen....
			 
			Maar ja, dat was hun bedoeling niet. Zij wilden Jezus alleen maar 
			uitdagen, verzoeken, op de proef stellen... En als Jezus ziet dat er 
			geen beweging in hen komt, gooit Hij er nog één zin overheen, een 
			harde:  
			
			Jullie vraagstellers, julie zijn niet zuiver op de graat, jullie 
			willen niet zien. Jullie zijn een verdorven en trouweloze 
			generatie, dat is een kwaadaardig en ontrouw gezelschap... 
			Hoe durven jullie eigenlijk een teken van mij te verlangen... 
			Nu: een teken zul je krijgen, zeker, maar ook dat zullen jullie wel 
			weer niet ‘naar waarde schatten’... wel waarnemen, maar niet de 
			verwijzing zien, de betekenis.... het teken van de Jona. En 
			zo liet hij hen staan en vertrok.
			 
			En daar staan ze dan. Waarschijnlijk toch wel wat beduusd, die 
			farizeeën en sadduceeën. Zij de zieners zijn blijkbaar ziende blind, 
			horende doof, met al hun kennis dom...
			En tegelijk zullen ze ook perplex hebben gestaan... want wat was dat 
			laatste nou... Hoorden ze dat nou goed ?! Toch een teken ?  Ze 
			kijken elkaar aan: het teken van de Jona ?
			Wat moeten ze daar nou weer van denken ?
			 
			Voor de christelijke lezer van het evangelie, voor ons is het 
			allemaal zonneklaar, voor hen duister... 
			Het teken van Jona is het teken van de man Gods die drie 
			dagen in de buik van de vis verbleef (in de diepte van de dood, 
			onderwater) en daarna weer mocht opstaan om Gods Woord te 
			verkondigen aan een boos en overspelig geslacht. Het is het  
			3-dagen teken.... Het is de verwijzing naar Christus eigen 3daagse 
			veldtocht tegen de machten van zonde, kwaad en dood, waaruit hij op 
			de 3de dag zegevierend tevoorschijn kwam. De 3de 
			dag, de dag waarop dood en hel verslagen zijn. Die dag, dat teken!
			 
			Het teken van Jona is het kruisteken en opstandingssignaal inéén. 
			Dat teken zul je krijgen èn als je dat teken ziet dan is het 
			onmiskenbaar, dat het uit de hemel is. Want alleen God kan 
			dat signaal geven... Alleen Hij die aan het begin van het leven 
			staat, kan ook leven scheppen uit de dood.
			Wonderen geschieden, maar het teken in het wonder zien is 
			blijkbaar nog wat anders. Daarvoor moet je zelf ook uit je schulp 
			komen en een stap zetten. Durven betekenis toekennen die 
			verder gaat dan de feiten... geloven.. 
			m.a.w.
			 
			Kinderen worden geboren: wat een wonder ! Maar het teken dat in de 
			wonder zit verscholen verstaan en naar waarde schatten is nog wat 
			anders...
			De doop als sacrament komt ons te hulp. Door de doop wordt het leven 
			van een mens naar z'n diepste waarde geschat.... waarde voor God. De 
			doop openbaart de betekenis van het leven. 
			 
			En aan ons vandaag de opdracht om dit wonder niet alleen waar te 
			nemen maar ook naar waarde te schatten en dus te verstaan als 
			een teken uit de hemel. 
			 
			Hoe dan ? Welnu: wat is er gebeurd ? 
			Niet veel: een beetje water en twee namen die aan elkaar gebonden 
			worden: De naam van het kind en de naam van God, drie-enig. Dat is 
			alles. En net als degene naar wie het verwijst, is het zeer wel 
			mogelijk om dit wel waar te nemen, maar niet naar waarde 
			te schatten. Alles wel te zien, maar de betekenis niet te 
			onderkennen, de verwijzing te missen.
			 
			En toch wordt de waterdoop, samen met het brood en de wijn van het 
			Heilig Avondmaal in alle kerken wereldwijd als een van God 
			gegeven teken erkend: als sacrament, d.w.z. De handeling wordt 
			wel door mensenhanden verricht, maar eigenlijk is er even een 
			fragment van het hemelse leven op aarde, gaat de hemeldeur even 
			open... 
			 
			Sacramenten, zij rusten in het Woord (ze zijn ons opgedragen, zij 
			richten zij op het geloof (zonder het geloof zijn ze niets), zeker, 
			maar toch zeggen ze soms meer dan alle mensenwoorden samen: Zij 
			betekenen in hun eenvoudige materialiteit dat God ten goede 
			aan en met ons handelt, dat Hij onze God wil zijn, dat Hij om 
			ons geeft en zich voor ons geeft. Bevestigd en bezegeld in dat 
			teken.
			 
			Zo zeker als het water het voorhoofd van de dopeling beroert, zo 
			zeker staat de naam van de gedoopte in Gods Vaderlijke hand gegrift. 
			Zo zeker als het water ten tweeden male het hoofd van de dopeling 
			beroert, zo zeker neemt God de Zoon diens leven, met wel en wee, 
			voor zijn rekening. Zo zeker als ten derden male het water het 
			hoofde van de dopeling beroert, zo zeker wil Gods levensgeest het 
			leven van de gedoopte bezielen. 
			 
			Hebben wij dit teken gezien? Laten wij het naar waarde schatten wij 
			het naar waarde, betekenis toe te kennen aan dit gebeuren: 
			Zolang God kinderen in ons midden zendt, 
			heeft Hij zich nog niet van 
			ons afgewend !.
			Gods wonder zien in dit natuurlijke feit: Gods trouw hierin 
			onderkennen, dat zijn geschiedenis met ons nog door gaat. De doop 
			spelt de geboorte tot het een het teken ten goede is 
			geworden.
			 
			Ik rond af:
			“Gij, o God, doet wonderen, Gij alleen”, zo zong de psalmist. En met 
			deze woorden werd de dopeling op het spoor van deze God gezet... Een 
			goede start is dat ! 
			En nu verder: "Leer mij dan uw weg, o Heer… en "verenig ons 
			hart".... net na die verzen: d.w.z. richt ons hart, dat naar zoveel 
			dingen uitgaat op het ene nodige, te wandelen in de waarheid 
			van dat leven, betekenis-vol. Die betekenis nooit uit het oog te 
			verliezen. 
			Dat vereist concentratie (vereniging des harten) om op die weg te 
			blijven. Er is veel dat ons afleidt. Verenig ons hart en voeg het 
			saam... opdat wij het zullen kunnen: met open ogen, open oren 
			door de wereld gaan om al Gods tekens te verstaan.
			 
			Wij leven allen in het wonder 
			
			En tegelijk leven wij daar zo makkelijk aan voorbij 
			en lopen we ons slaapwandelend droomwijs te maken, 
			dat 't leven gewoon is,
			Maar het is bijzonder !
			 
			Lof en dank zij Christus, amen