preek over Lukas 4:14-30: 
				Jezus in de synagoge van Kapernaüm
				
				Genk, 10 maart 2007
				
				 
				
				 
				
				
				1. Overeenkomstig zijn gewoonte.... 
				
				
				
				2. Heden is dit vervuld...
				
				
				3. P.S.
				
				 
				
				Wij 
				vinden dat meestal wat negatief klinken: overeenkomstig zijn 
				gewoonte, volgens zijn gewoonte, zoals hij gewoonlijk deed. 
				Uit gewoonte iets doen, scoort niet zo hoog. 
				
				Gewoonte, sleur, saaiheid, 
				verveling en inhoudelijke leegte liggen voor ons gevoel in elkaars 
				verlengde. Wij zijn eerder onder de indruk van woorden als ‘nieuw’, 
				altijd weer anders, geheel nieuwe formule. Onze hele wereld draait 
				erom: Langer dan paar maanden mag iets toch niet duren of het moet 
				weer ‘her-dacht’ worden... mode, kleuren, automodellen, lesplannen, 
				leerdoelen, tv-programma’s, radio-formats.
				
				 
				
				Toch is het maar de vraag 
				of we onszelf niet voor de gek houden. 
				
				Door gewoontes zo te minachten 
				word je slaaf van de verandering, alles moet dan altijd weer anders, 
				of opnieuw uitgevonden worden. De rust verdwijnt uit het leven, 
				er kan nauwelijks nog structuur worden aangebracht in ons leven. 
				De kans dat de waan van de dag dan vrij spel krijgt is vrij groot. 
				Ook het risico dat je net zo opgejaagd wordt als de tijd zelf, meegesleurd 
				door allerlei ‘wind van leer’, neemt toe.. juist omdat je niet kunt 
				terugvallen op een beproefd ingesleten gedragspatroon, kortom een 
				gewoonte.
				
				 
				
				Dit is vooral van belang 
				als je dingen wilt koesteren die langer duren dan een dag, als je 
				je bezig wilt houden met waarden bijv… Die hebben tijd nodig, die 
				moeten aangeleerd worden, aangevoeld, toegeëigend worden…Zoals het 
				geloof. Geloof dat is een complete levensstijl, tegendraads en eigenwijs. 
				Geloven is je ‘toevertrouwen’ aan God als de grond van je bestaan 
				en je leven leren zien met Gods ogen… Dat gaat niet van vandaag 
				op morgen. Dat is wel duidelijk. Dat kun je ook niet zomaar even 
				opnieuw uitvinden, of nu eens zus, dan weer zo.
				
				 
				
				Geestelijke inhouden (zaken 
				die echt de moeite waard zijn, maar niet voor het grijpen liggen, 
				ook niet spectactulair zijn) moeten m.a.w. wel in degelijke en duurzame 
				vormen gegoten worden, want anders hebben ze geen schijn van kans 
				het te overleven. Belangrijke dingen hebben kortom… traditie nodig 
				al was het alleen maar om ze over te leveren, door te geven.
				
				 
				
				Gewoontes kunnen 
				gestolde vormen zijn van zulke waardevolle zaken. Zij worden daarin 
				bewaard en overgeleverd van geslacht op geslacht. Dat zulke vormen 
				kunnen verstarren, dat tradities, hoe waardevol van oorsprong ook, 
				uitgehold kunnen worden, dat weten wij allemaal, maar alleen dáárom 
				moet je ze nog niet af moet doen als waardeloos. Het gaat niet om 
				de vorm, maar om de inhoud die daarin overgeleverd moet worden…
				
				
				 
				
				Je mag een geleider pas 
				weggooien als je een betere hebt gevonden, vind ik.
				
				 
				
				Welnu, ik denk dat de gewoonte 
				om ‘naar de synagoge’ te gaan, zoals Jezus die blijkbaar zichzelf 
				ook had aangeleerd, een voorbeeld is van gewoontevorming die dient 
				om de inhoud een kans te geven om overgedragen te worden. 
				
				
				Door daar een gewoonte 
				van te maken, laat je de ‘geestelijke en morele koers’ van je leven 
				niet afhangen van je eigen zin erin, of je behoeften, je tijd of 
				andere uiterlijke omstandigheden. Vorm je die gewoont niet, dan 
				is het behoorlijk moeilijk om je te verweren tegen de consumptiemaatschappij 
				die de ene na de ander behoefte creëert en daarna al je tijd en 
				energie opeist om die behoefte te vervullen... en altijd moet er 
				nog wel iets en als je moe bent, dan hebben ze ook wel weer wat 
				om je af te leiden en te ontspannen...
				
				 
				
				Sterke tegendraadse gewoontevorming, 
				goede geestelijke traditie, kan zich daar tegen verzetten en mensen 
				aansporen om een eigen koers door het leven te gaan varen.
				
				Gewoontevorming
				in deze dwarse zin is een vorm van 
				verzet tegen een maatschappij die de mensen vooral benadert als 
				potentiële consumenten en dus reduceert tot vervullers van behoeften 
				en noden. 
				
				 
				
				Goed (voor het een oratio 
				pro domo, preaching to the converted, wordt.. terzake )
				
				 
				
				Overeenkomstig zijn gewoonte 
				was Jezus naar de synagoge gegaan. En het was er vol, want 
				het gerucht had de ronde al gedaan, dat hij er zou zijn, die sabbath. 
				En deze Jezus had al aardig van zich doen spreken. Hij trad her 
				en der op als leraar in synagogen en werd door allen geprezen...
				gevierde gastprediker ! Nou, dat wilde men dan wel eens zien 
				in Nazareth.
				 
				
				De dienst
				verloopt op zich heel gewoon. 
				
				De voorlezer leest de schriftlezing 
				van die dag uit de thora... en als hij klaar is staat de dienaar 
				op, de koster zal ik maar zeggen, neemt de profetenrol van die dag 
				uit de kast (ark): in dit geval een rol van Jesaja, en stelt die 
				ter hand... ja aan wie anders dan Jezus. Hij was een beroemde zoon 
				van Nazareth aan het worden, nietwaar, en ookal woonde hij te Kapernaüm, 
				de grote stad in de buurt. Hij was nu terug in zijn eigen dorp, 
				zijn vaderstad. 
				
				 
				
				Als ‘ereburger’ krijgt 
				hij de profetenrol ter hand gesteld. Hij slaat die open, d.w.z. 
				hij rolt één bladzijde open vanaf de plaats waar de rol de vorige 
				keer was dichtgerold... en leest voor, reciteert de tekst. De profetenlezing 
				van die sabbath is ergens uit Jesaja 61 en omstreken genomen. 
				Lukas vermeldt niet de hele lezing, want die was beslist langer.
				
				Jesaja profeteert over 
				het welaangename jaar des Heren, of: het jaar van Gods 
				genade, dat door Gods knecht wordt afgekondigd en vervuld: Het 
				gaat dan om wereldomvattend heil, in het bijzonder voor armen 
				en verdukten, gevangenen en verbrokenen; het gaat om bevrijding, 
				verlossing, rechzetting.. Kortom het gaat over het jubeljaar,
				waarin alles wat er is misgedaan en misgegaan zal worden hersteld, 
				rechtgezet, het jaar waarin alle dingen nieuw worden en iedereen 
				overnieuw mag beginnen..., schuldeloos, schuldenvrij.
				
				 
				
				Jezus heeft het voorgelezen, 
				staande achter de katheder. 
				
				De mensen kijken hem verwachtingsvol 
				aan. Zou hij er nog wat van zeggen, zou hij nog een korte preek 
				geven. Het kon en het mocht. Het was de gewoonte zelfs, dat het 
				gebeurde.
				
				“En Jezus rolde het 
				boek dicht, gaf het terug aan de dienaar en ging zitten...
				
				Dat betekende dat er nog 
				wat kwam. 
				
				Want als de voorganger 
				ging zitten, kwam er een preek. Men las staande en preekte zittend.
				
				
				Dus: De ogen van allen 
				in de synagoge waren op Hem gericht en Hij deed zijn mond open...
				
				Gespannen wacht iedereen 
				op wat hij nu gaat zeggen...
				
				Heden is dit schriftwoord 
				voor uw oren vervuld.
				
				 
				
				Dat is alles... 
				
				
				Korte preek.. toch veelzeggend.
				
				Nu, op dit eigenste 
				ogenblik dat jullie deze woorden horen, zijn ze vervuld, verwerkelijkt
				
				Gods toekomst ? die begint 
				nu > geloof het !
				
				De rechtzetting van alle 
				dingen ? Het is heden, ga uw gang !
				
				Bevrijding en nieuw begin 
				? Thans is het moment om er aan te beginnen !
				
				 
				
				Dat is Jezus’ preek, zijn 
				verkondiging, zijn boodschap voor die sabbath.
				
				Om het iets anders te zeggen:
				Nu, zegt Jezus, nu Ik er ben … is er voor jullie geen enkel beletsel 
				meer om niet opnieuw te beginnen…
				
				voor jezelf, met jezelf... 
				maar zeker ook als gemeenschap.. 
				
				het genadejaar is aangebroken, 
				nu! Het jubeljaar is een feit, een realiteit.
				
				 
				
				Je hoeft er niet op te 
				gaan zitten wachten, je kunt er gewoon aan beginnen, zo waarachtig 
				als ik in uw midden ben.. Zoals vandaag: Nu, op het moment dat u 
				dit hoort, is dit Schriftwoord in vervulling gegaan.
				
				 
				
				U voelt natuurlijk wel 
				het enorme risico dat Jezus hier neemt, want zo’n uitspraak maakt 
				veel verwachtingen los en er spreekt ook een enorme pretentie uit: 
				Hìj roept zichzelf – tussen de regels door – uit tot ‘Gods knecht 
				die zal instaan voor de verwerkelijking van God genade, Gods recht, 
				Gods heil. Hij proclameert a.h.w. zichzelf impliciet als ‘Messias’.
				
				
				Niet mis...en dat allemaal 
				in één zin ! 
				
				 
				
				Maar, het lukt: de preek 
				valt in goede aarde. Instemmend gemompel klinkt door de rijen, bewondering 
				dat ‘hunnen Jezus’ dit zegt, dat hij dit zeggen dùrft...  Amai!... 
				Die zóón van Jozef ! Dat belóóft!.
				
				 
				
				De mensen wachten. Krijgt 
				zijn spectaculaire preek nog een vervolg? 
				
				Komt er nog wat van? Of 
				blijft het bij woorden.
				
				In de stilte klinkt luide 
				de roep om een wonder, een teken. 
				
				Jezus ziet de schuinse 
				blikken, voelt natuurlijk ook wel aan, dat achter dat gemompel ook 
				een verholen argwaan schuilt: Twijfel of hij het wel waar kan maken, 
				wat hij net gezegd heeft.  ‘t is toch maar de zoon van Jozef,
				de timmerman, die kennen ze wel  ! 
				
				Niets is zo grillig als 
				de gunst van het publiek, de achting van het volk... Heden hosanna, 
				morgen kruisigt hem.
				
				 
				
				En als er na Jezus korte 
				preek inderdaad niets meer lijkt te komen, begint de stemming te 
				kantelen. En Jezus ziet het wèl, hij voelt het haarfijn aan. En 
				hij denkt na... En dan vervolgt hij plots de preek...Buitengewoon 
				fel is zijn uitval.
				
				Jullie, mannen van Nazareth, 
				jullie willen dat ik me bewijst hè, jullie vlassen op een mirakel, 
				ik weet het wel. Kapernaüm willen jullie overtreffen.... jullie 
				willen een wonder. Welnu: dat Dat krijg je nìet. 
				
				
				Spektakel, dat is iets 
				voor de consumptiemaatschappij… vertier. Ik ben niet gekomen om 
				jullie behoefte te bevredigen. Dit hier is de sjoel, de leerschool 
				van het geloof... daar gaat het om heel andere dingen. En pas maar 
				op: straks is je tijd verspeeld, word je gepasseerd.
				
				 
				
				En met Elia, die het hele 
				volk Israel passeerde en naar de weduwe van Sarfath ging en met 
				Elisa die met voorbijgaan van alle Joden een Syriër genas... wijst 
				hij hun claim op Hem af.
				
				 
				
				Jezus is nìet van hen, 
				hij is van God. En in het huis van God wordt ieder mens
				aangesproken als kind van God (weet u nog: de doop)  daar 
				gaat het over waar je leven nu werkelijk om draait. Daar ben je 
				in betrokken, of je bent er niet. 
				
				De preek m.a.w. blijft 
				staan. Van het woord van God doet hij geen jota of tittel af: Maar 
				nadat God z'n woord heeft gegeven… is het aan de mens om te antwoorden… 
				En dan moet-ie niet gaan zitten wachten of God nog wat wil doen. 
				Neen: zegt Jezus 't is aan u. Leef er nu naar, naar dit woord van 
				God, volgens dit visioen. 
				
				Niet morgen, maar nu:
				Heden is dit schriftwoord voor uw oren vervuld. 
				
				
				Laat vandaag de eerste 
				dag van je nieuwe leven zijn.  
				
				AMEN
				 
				 
				
				P.S.
				
				
				Daar hebben ze in Nazareth 
				geen boodschap aan. Integendeel. vers 28: 
				
				“En allen in de synagoge 
				werden met toorn vervuld, toen zij dit hoorden en zij stonden op 
				en wierpen Hem de stad uit...
				
				 
				
				Blijkbaar had Jezus een 
				gevoelige snaar bij hen geraakt... En de aanvankelijk bewierooking 
				gaat over in een moordpoging, maar Jezus is nie van hen, hij is 
				van God. Dus ging Hij midden tussen hen door en vertrok... 
				
				
				Nazareth heeft zijn ontmoeting 
				met de heilsgeschiedenis gehad èn gemist.
				
				 
				
				Men was naar de synagoge 
				gekomen om ‘iets’ mee te maken, niet om zelf aangesproken te worden. 
				Men had gaarne een spektakel gezien, een mirakel. In elk geval iets 
				om toeschouwer bij te blijven, om straks over te kunnen vertellen, 
				opscheppen bij wijze van spreke, tegen de inwoners van Kapernaum... 
				‘Onze Jezus’ die heeft me toch een mirakel gedaan... tjonge, tjonge.. 
				zo enen heeft ‘m ergens anders nooit gedaan.
				
				 
				
				En doordat zij zich zo 
				blindstaarden op het mirakel, dat maar niet kwam, zagen ze voorbij 
				aan het eigenlijke wonder, dat God zijn heilstijd deed aanbreken
				voor hun ogen…
				
				Mis de dag vn je leven 
				niet. Gods toekomst begint vandaag.