Mk 
				10: 1-16 Over mannen en hun vrouwen (en de kinderen)
				"wat 
				God samengevoegd heeft, scheide de mens niet"
				 
				
				Entre le fort et le faible ...                    
				
				
				c’est la liberté qui opprime
				
				et la loi qui affranchit 
				
					
					In een relatie tussen een sterke en een zwakke
					
					werkt vrijheid onderdrukkend 
					
					en is de wet bevrijdend.
				
				
				of: Bij machtsongelijkheid is er geen behoefte aan meer vrijheid, 
				maar aan meer gestrengheid. (Père Henri Lacordaire, te lezen in 
				52e conférence de Notre-Dame, tegen zondagsarbeid)
				 
				 
				Gemeente,
				
				 
				laten 
				we eerst maar eens wat stoom afblazen: want… wat is dit nou: heb 
				je eindelijk je leven weer wat op orde, na stormachtige tijden, 
				pijnlijke confrontaties, moeizame gesprekken, tegen beter weten 
				in weer proberen, weer vastlopen. De kinderen van streek, je bent 
				uitgeput,  doodmoe… en uiteindelijk neem je dan het besluit: 
				we gaan uit elkaar, het moet, het gaat niet langer…. En dan kom 
				je in de kerk en wordt doodgemoedereerd vastgesteld: echtscheiden 
				mag niet. Wat God samengevoegd heeft mag de mens niet scheiden !
				Ook 
				dat nog! Ja, natuurlijk weet je, dat het niet goed is, niet de bedoeling, 
				maar ja, soms….. kan het toch niet anders? 
				Nee,
				mag niet. Jezus heeft het zelf gezegd.
				 
				En 
				ik kan er nog een schepje bovenop doen: de apostel Paulus zal dit 
				categorische verbod op echtscheiding later nog eens herhalen in 
				de brief aan de Korinthiërs. .. en het is vervolgens één van de 
				onderscheidende kenmerken geworden van de jonge christelijke kerk 
				en dat deels gebleven tot op de dag van vandaag.
				 
				Alvast 
				ook even dit: Jezus zal in elk geval iemand die gescheiden is, niet
				daarom verstoten. Het typeert hem juist dat hij met mensen 
				optrekt, waarvan evident is dat ze hun leven niet op orde hebben. 
				U kent het rijtje wel dat altijd tegen hem gebruikt wordt: ‘hij 
				eet met zondaars, hoeren en tollenaars…’ 
				Een 
				vrouw op overspel betrapt, hij neemt het voor haar op; Een tollenaar 
				die zich verschuilt in de boom, hij gaat uitgebreid bij hem eten, 
				beurt hen op en zet hen op weg.. 
				En 
				niet zo van ´kijk mij eens sociaal doen´, neen, hij meent het echt, 
				omdat Hij om hen geeft.
				Kortom: 
				dat het soms niet lukt, om het niveau van het goede leven te halen, 
				dat snapt hij… 
				 
				Maar 
				ook geen neerbuigend medelijden, ook geen slachtofferrol: De mens 
				wordt volledig geaccepteerd, ieder mens , zoals hij zij is 
				geworden, maar tegelijk wordt er ook niets onder de mat geveegd. 
				(Heeft niemand u veroordeelt ? Dan doe ik dat ook niet; Ga heen, 
				zondig niet meer)
				 
				Vandaag 
				dus echtscheiding. 
				Echte 
				protestanten lezen de hele bijbel en niet alleen de stukjes die 
				ons uitkomen, ook de verhalen die botsen…  
				Maar 
				zeg ik er dan meteen bij: laten we dan wel goed lezen… een tekst 
				in zijn context.
				 
				Jezus 
				is in gesprek, als vanouds… En naast wonderdoener is hij ook een 
				autoriteit geworden, een wijsheidsleraar, een rabbi… eentje die 
				je fatwa’s kunt vragen (weigert Jezus overigens) en eentje die dus 
				nieuwsgierigheid en naijver oproept.
				
				2 Er kwamen ook farizeeën op hem af. Ze vroegen hem of een man 
				zijn vrouw mag verstoten. Zo wilden ze hem op de proef stellen.
				 
				Dat 
				is de context/setting: Farizeeën in gesprek met Jezus. 
				Farizeeën, 
				dat waren prima mensen, maar een beetje rechtlijnig… het moest volgens 
				het boekje, ttz het boekje van Mozes. Zij hadden een duidelijke 
				visie: Als iedereen zich nou maar aan de wet zou houden, alles volgens 
				het boekje zou doen, dan zou het een stuk beter gaan met de wereld.
				
				Want, 
				zeg nou zelf, de mensen doen maar wat, rommelen maar wat aan... 
				Noemen nu eens dit goed, en dan dat. Dat kan niet. Dat leidt tot 
				willekeur. 
				 
				En 
				die Jezus, collega- rabbi… Die durfde nog al eens fors uit te halen, 
				dus was het tijd om hem op de proef te stellen, hoe hij daar nu 
				over dacht. Hoeft niet eens gemeen bedoeld te zijn, zoals wij er 
				vaak inlezen, gewoon letterlijk ‘testen’… uitvinden tot welke stroming 
				hij behoorde.
				 
				En 
				één van de heikele zaken waar ze onderling nogal veel over debatteerden 
				was “onder welke voorwaarden iemand uit de echt kon scheiden.” Als 
				je immers volgens het boekje handelt, volgens Mozes dus, dan is 
				er zoiets als een recht op echtscheiding. 
				Volgens 
				de wet ‘mag het’… En volgens het evangelie niet.
				
				Ja daar staat u van te kijken ! 
				De 
				wet. Deut. 24. 
				
				1 Als iemand een vrouw getrouwd heeft en haar niet meer graag 
				ziet omdat hij iets onbehoorlijks aan haar gevonden heeft, 
				dan kan hij een scheidingsbrief schrijven, die aan haar geven en 
				haar wegzenden…
				
				 
				Nu 
				kunt u zich wel voorstellen dat dit heel wat discussie opleverde. 
				‘iets onbehoorlijks’ aan haar vinden. Wat is dat ?
				Wel 
				daarover bestonden verschillende opvattingen, te verdelen in twee 
				scholen, zeer bekende: die van Hillel en Sjammai.
				Sjammai 
				was de strengste: ‘onbehoorlijk’ dat betekende ontucht, overspel. 
				En anders niets.
				De 
				school van Hillel zag het wat ruimer: ‘onbehoorlijks’ kan ook zijn 
				dat ze ‘het eten laat aanbranden’… jaja, echtig waar.
				Van 
				de beroemde rabbi-rebellenleider Akiva, gaat zelf dit verhaal de 
				ronde, dat je oook zou kunnen zeggen dat een man iets ‘onbehoorlijks’ 
				vindt aan zijn vrouw, als hij een ander vrouw ziet die mooier is 
				dan zij.’… Of hij dat nu serieus bedoelde of juist ironisch, als 
				kritiek, weet ik niet.
				 
				Welnu, 
				u hebt het al door: ‘it’s a man’s world…’
				Dat 
				is de brede context. Noodzakelijk voor het verstaan van Jezus’ antwoord.
				 
				In 
				de praktijk was het zo dat een man die het zich financieel kon permitteren 
				vrij gemakkelijk een andere vrouw nam… Hij gaf haar een scheidbrief 
				en zond haar weg… waarheen? Dat vroeg hij zich niet af. Zijn zaak 
				niet. Dat haar leven op dat moment ‘voorbij’ was… het speelt geen 
				rol. 
				Trouwens: 
				als je arm was, was dat anders, want dan was het huwelijk  ook 
				een economische verbintenis, een joint venture.
				 
				Maar
				dat een man zijn vrouw verstoten mocht, daar lag niemand 
				wakker van. 
				En 
				dat alleen een man dat kon, en niet omgekeerd, dat kon iemand 
				al helemaal niet bedenken.
				Schriftgetrouw 
				en bijbelvast, zoals je van een goede farizeeër mag verwachten, 
				leggen de farizeeën in vers 3 de rechtsgrond op tafel. 
				
				3 en Jezus vroeg hun: ‘Hoe luidt het voorschrift van Mozes?’ 
				4 Ze zeiden: ‘Mozes heeft de man toegestaan een scheidingsbrief 
				te schrijven en haar te verstoten.’
				Het 
				is op gezag van Mozes: en Mozes was voor Farizeeën de autoriteit 
				bij uitstek: dus, het moet mogen. Je kunt discussiëren op 
				welke voorwaarde, maar dat het mag stond buiten kijf. 
Mozes 
				= Gods woord.
				 “Hij 
				die zegt: ‘de tora is van god, maar dit of dat vers is niet van 
				God maar van Mozes, die heeft geen deel aan de toekomende eeuw, 
				en lastert God” zo luidt een rabbijnse spreuk.
				Achter 
				Mozes kun je niet meer terug gaan.
				 
				En 
				kijk nu eens, wat die verdraaide rabbi Jezus zegt: 
				
				4. ..Mozes heeft dat voor u opgeschreven omdat u zo harteloos 
				en koppig bent.’
				
				zwak vertaald: vanwege de ‘hardheid van uw hart’ = omdat u zo 
				ongevoelig bent, zo vol van u zelf, dat u niet ziet wat u aanricht 
				met uw woorden en daden’.
				Precies 
				zoals de farao in Egypte.
				 
				Ik 
				denk dat ze alles verwacht zullen hebben, deze brave lieden, behalve 
				dit.
				Zij 
				staan nu, met of zonder Mozes aan naast farao, de onderdrukker 
				bij uitstek (Entre le for et le faible c’est la liberté qui opprime.)
				 
				En 
				dan gaat Jezus achter Mozes terug te gaan… op de schepping zelf:
				
				
				6 Maar al bij het begin van de schepping heeft God de mens mannelijk 
				en vrouwelijk gemaakt; 7 daarom zal een man zijn vader en moeder 
				verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, 8 en die twee zullen één 
				worden, ze zijn dan niet langer twee, maar één. 9 Wat God heeft 
				verbonden, mag een mens niet scheiden.’ 
				 
				Jezus 
				gaat in hoger beroep.. Zoals je je op de grondwet beroept tegen 
				casuïstische uitspraak..
				Hij 
				grijpt terug op de oorspronkelijke bedoeling… 
				Trouwens: 
				Jezus doet dat wel vaker… als het sabbatsgebod is gaan functioneren 
				als een last, dan keert hij terug naar de oorsprong van het sabbatsgebod… 
				en beroept zich daarop om het gebod te bevrijden uit de latere aangroeisels: 
				De sabbat is er voor de mens… niet de mens voor de sabbat.
				 
				Dat 
				hoger beroep is dus eigenlijk een beroep op het werkelijke zijn, 
				het echte menszijn, de ‘humaniteit’ … tegen een inhumane constructie 
				van wat mens-zijn zou moeten zijn.
				 
				Afin, 
				terug naar de echt-scheiding.
				 
				Jezus 
				beroept zich op de oorspronkelijke bedoeling. Op wat een relatie 
				tussen twee mensen zou moeten zijn, hoe dat bedoeld is… Wel: in 
				elk geval niet zo dat de sterke de zwakke kan laten vallen, als 
				hij het niet meer ziet zitten. Dat niet. 
				De 
				mens is aangelegd om sociaal twee-zaam door het leven te gaan. Hij 
				krijgt van God een een helper, die als tegenover hem zij.
				Niet 
				eentje die je als je t zat bent, weer wandelen stuurt of vervangt.
				Nee, 
				dat doe je niet. Zo is het niet bedoeld. Zo verliest het z’n zin, 
				zo krijg je zinverlies.
				Dus: 
				scheiden ? Geen sprake van ! 
				 
				
				Dwarsdenken optima forma, typisch Jezus.
				
				Zo 
				schopt hij de mensen een geweten 
				en 
				neemt de zwakke – de vrouw – in bescherming tegen de willekeur van 
				de sterke – de man.
				Want 
				dat was het natuurlijk waar de scheidingsbrief toe leidde. Tot de 
				ondergang van vrouwen, die verstoten werden. Haar leven was voorbij 
				!
				 
				Zolang 
				er ongelijkheid is tussen groepen in de samenleving speelt vrijheid 
				in de kaart van de machtige… en is er gestrengheid nodig om de zwakke 
				te beschermen.
				
				Entre le fort….
				 
				Dit 
				verbod op echtscheiding hoort dus thuis in de reeks prikkelende
				uitspraken, waarin Jezus gerust durft achter Mozes terug te 
				gaan, om de mensheid vooruit te helpen, wakker te schudden…. doordenkertjes.
				 
				U weet 
				wel: onmogelijke uitspraken, maar toch waar.. 
				Er 
				is gezegd: oog om oog, tand om tand… maar ik zeg: heb uw vijanden 
				lief. 
				Slaat 
				iemand u op de rechterwang, keer de andere toe, 
				Pakt 
				iemand u uw jas af, geef hem ook uw hemd. 
				Als 
				je je broeder uitscheldt, iemand pest: dat is moord, zou voor de 
				rechter moeten worden gebracht…  
				Dat 
				doe je dus niet ! Begrepen .. 
				En 
				in die rij past ook: als je met iemand begint, moet je die iemand 
				nooit meer loslaten..
				 
				Ja, 
				maar… roepen wij dan. 
				Neen, 
				zegt Jezus, geen uitvluchten: Er zijn geen uitzonderingen. Punt 
				aan de lijn. 
				 
				Toegift: 
				En nu, nu snap ik ook waarom hierna het verhaal staat van die kinderen. 
				De discipelen – hardleers als ze zijn – snappen er echt niets van. 
				Heeft Jezus hen net proberen duidelijk te maken dat er iets schort 
				aan die mannenwereld waarin vrouwen niet van tel zijn 
				tweederangsburgers…
				En 
				dan komen de volgenden er al aan die in ook niet van tel zijn in 
				die tijd, de kinderen, klein grut – daar had je alleen maar last 
				van. Pas als ze volwassen zijn gaan ze meetellen: de meisjes om 
				kinderen te krijgen en die op te voeden…., en de mannen om een plaats 
				te krijgen in de maatschappij, dankzij hun beroep, en om aan het 
				hoofd te staan van het gezin.
				 
				Hier 
				doet Jezus het weer: dwarsdenken: laat de kinderen tot me komen. 
				niet als protovolwassenen, maar als kinderen. Zo zoals ze zijn, 
				zijn ze kostbaar.
				 
				Voelt 
				u nu de revolutionaire kracht die er van deze rabbi uitging. Hoe 
				hij bijna als een magneet mensen aantrok: bij hem kwam ieder mens 
				tot zijn recht.
				
				terecht, tot z’n recht.
				 
				En 
				wie dit woord van Jezus over echtscheiding nu gaat gebruiken om 
				er een nieuwe wet uit af te leiden, ja, die heeft er niets van begrepen 
				en moet terug naar af.
				amen.
				
				 
				
				[oktober 2012, Dick Wursten, met dank aan Hans Neels]