| Als Pasen en Pinksteren op één dag vallen... (Johannes 20:1 en 19)
 "Ja, als Pasen en Pinksteren op één dag vallen zeker...", 
		zeggen we wel eens als we vinden 
		dat iemand al te enthousiast bezig is en dóórdraaft. 
		We bedoelen dan: Waar jij van spreekt is een droom en zal nooit 
		werkelijkheid worden.  
		Chrono-logisch is het 
		onweerlegbaar: Pinksteren valt per definitie 50 dagen na Pasen 
		(Pinksteren = Pentekoste = 50 in 
		
		
		=t Grieks). Maar 
		pas op: naast de logica van de tijd is er ook nog de theo-logica (de 
		logica van God) van de heilsgeschiedenis en daarin worden wij 
		aangemoedigd om tot op onze oude dag dromen te blijven dromen (Hd 2:17) 
		en daarin kunnen zelfs Pasen en Pinksteren wel op 
		
		één dag vallen. Ja, 
		ik lieg niet: Lees Johannes h. 20 maar eens en let onderwijl op de 
		tijdsaanduidingen (bijv. 
		Johannes 20:1 en 20: 19) en je kunt 
		niet anders dan vast stellen dat volgens Johannes de gave van de Geest 
		(v. 22) plaats vindt op de eerste Paasdag.   
		 
		Een wonderlijke dag, een dag vol 
		contrasten: Jezus is opgestaan, de discipelen zitten bij de pakken neer. 
		De deur van hun huis is verzegeld met wel 7 sloten (angst), terwijl de 
		steen voor het graf is weggenomen. Zij zijn nog helemaal terneergeslagen 
		door de dood, waaruit Jezus reeds is verrezen. Maar daar trekt de 
		Opgestane zich - God zij dank - niets van aan. Hij treedt souverein hun 
		gesloten huis binnen en rolt de steen weg van hun angstig hart (vers 
		19b): 
		Jezus kwam en stond in hun 
		midden en zei: Vrede zij u...  
		 
		
		
		>Sjalom aleichem=... 
		salaam aleikum: de gewone oosterse groet, maar ook méér 
		dan dat. Jezus zegt zijn discipelen de vrede toe, de sjalom, de 
		alomvattende heelheid van leven, de totale gaafheid aller dingen, die 
		God voor ogen had toen hij de wereld schiep. Hij legt die niet op met 
		geweld, nee, hij schenkt die, hij 
		
		
		>laat die na=. 
		Zijn sjalom is zijn testament, is de inhoud van het Nieuwe Testament. En 
		met deze vrede stuurt hij ze op pad, de wijde wereld in: 
		
		
		>Gelijk mij de 
		Vader gezonden heeft, zend ik ook u=. 
		Ze moeten er op uit, er uit, uit dat gesloten huis, uit dat graf om 
		midden in de wereld te gaan staan en daar Gods vrede te (be-)leven. Maar 
		ze durven niet. ze zijn bang, ruimtevrees (of is het 
		Escape from freedom, 
		E. Fromm). De oude mens is ook nog zo onder 
		de indruk van de dood en, de on-vrede is zo schrijnend reëel 
		en doet pijn, in hen, om hen heen. Het lukt de nieuwe mens nog niet om 
		echt op te staan op Pasen en daarom moet het ook Pinksteren worden (vers 
		22b): 
		
		 En Jezus blies op hen en zei: 
		Ontvangt de heilige Geest...   
		 
		
		
		>blies op hen=... 
		dat klinkt vreemder dan het is. Adem, wind, geest: in de bijbelse talen 
		is dat 
		
		één woord. Wie het ene 
		woord hoort, hoort de voor ons verschillende betekenisaspecten tegelijk, 
		in enen. En die ziet het gebeuren: Net als in Genesis 2 waar de Schepper 
		de nog levenloze mensengestalte zijn adem in de neusgaten blies (en zo 
		werd de mens 
		
		
		>een levend wezen=), 
		zo blaast nu Jezus, de Herschepper, over zijn 
		
		
		>doodbange 
		discipelen= 
		(en zo wordt de mens opnieuw geboren, nieuwe mens, Adam redivivus).
		
		
		
		>t Wordt nu echt 
		tijd om op te staan en echt te gaan léven. 
		Terecht zeggen we tegen iemand die zijn geluk niet op kan, die m.a.w. 
		volmaakt 
		gelùkkig 
		is, wel eens: 
		
		
		>Het is Pasen en 
		Pinksteren tegelijk bij hem....=  
		 
		ds. Dick Wursten 
 |