Shutter Island en de shoah...

Deze pakkende en succesrijke thriller
van Martin Scorsese, waarin de kijker op ouderwetse wijze de stuipen op het lijf
wordt gejaagd bevat ook een groot aantal flashbacks die verwijzen naar de WO II
en de shoah (de uitroeiing van de Joden en andere 'anderen'). De film zelf is
misschien het best te karakteriseren als een psychologisch-ethische thriller:
wie is er gek? wie manipuleert wie? wie is schuldig? hoe zit het met
schuldig-zijn en zich-schuldig-voelen? En natuurlijk: wat is er nu echt aan de
hand? De hoofdpersoon was aanwezig, zo wordt gesuggereerd, bij de bevrijding
van Dachau en heeft daar de stapels lijken gezien, die je naar de keel grijpen.
Overigens: de echte zwart-wit beelden van 1945 zijn nog veel angstaanjagender.
Even terzijde:
- De poort van het KZ die in de film wordt getoond is die van
Auschwitz-Birkenau met 'Arbeit macht frei' erboven. De toegangspoorten van
Dachau zijn minder bekend, dus filmisch minder geschikt. Trouwens de leus
stond ook daar in het hetkwerk van één van de poorten.
- In Dachau
zijn de kampbewakers al lang en breed gevlucht voor de bevrijders aankwamen.
De soldaten die er waren hoorden bij de Waffen-SS, die daar ook een kamp
hadden. Zij hadden zich overgegeven. Over hun lot (deels geëxecuteerd) is
veel te doen geweest. Pas in 1989 hebben getuigen gesproken (voor
geïnteresseerden is
hier een link in het Engels).
Wat mij in de film stoorde is dat
deze historische gruweldaad eigenlijk enkel gebruikt wordt om het horrorkarakter
van de film op te drijven. Voor de plot is het nodig. Deze beelden moeten de
suggestie aannemelijk maken dat marshal Teddy een groot trauma zou kunnen
hebben, waardoor zijn huidige verwarring verklaard zou kunnen worden. Of
cynischer gezegd: Om de samenzweringstheorie in het brein van Teddy te kunnen
suggereren zijn er meer lijken nodig dan enkel die van zijn vrouw en kinderen.
Ze dienen eigenlijk om de aandacht daarvan voorlopig nog af te leiden. Anders
heb je het snel door dat het daar om gaat.
Deze instrumentalisering van de shoah
stuit mij tegen de borst. Zo omgaan met dit fenomeen werkt de vergetelheid (Seinsvergessenheit
voor de filosofisch geinformeerde) in de hand. Ik bedoel: we weten allemaal
dat er in de jaren tussen 1542-1545 miljoenen mensen systematisch zijn
omgebracht in Europa, N.B. niet gesneuveld (dat is ook al erg), maar doodgewoon
verwijderd uit deze wereld, vernietigd op een ambtenaarlijk technische en
burgerlijk cleane manier.
Stel dat het er
6.000.000 waren (zigeuners, homo's en andersgekleurden inbegrepen), dan zijn
dat er ongeveer 6.000 per dag... en zulks niet ver weg, maar in het hart van
de beschaving: In Goethe's Weimar konden ze de ovens ruiken zal ik maar
zeggen.
Mocht Shutter Island deze vraag met
kracht aan de orde stellen, ik zou het gebruik van die beelden in de film
begrijpen. Echter: de beelden dienen enkel het horror-effect te versterken en de
verhaal-lijn aannemelijk te maken. Kortom: de shoah dient om de mensen
een uurtje intens kippevel te bezorgen.
Is dat op Scorsese's conto te
schrijven, vroeg ik me af? Neen, de bron ervan ligt in het boek zelf. Ik citeer
een uitspraak van de auteur (Dennis Lehane) en combineer die met een
beschrijving van het boek:
"...Lehane has said he sought to
write a novel that would be an homage to Gothic settings, B movies, and pulp. He
described the novel as a hybrid of the works of the Brontë sisters and the 1956
film Invasion of the Body Snatchers. His intent was to write the main characters
in a position where they would lack 20th century resources such as radio
communications..."
"...The novel is interspersed with
graphic descriptions of World War II and Dachau which Teddy helped to liberate."
Jammer, want zonder deze beelden zou
de film het ook wel gehaald hebben, en zou ik gezegd hebben: wat een
intelligente psychologisch-ethische thriller. Nu neig ik ernaar om het woord
'ethisch' er maar uit weg te laten.
augustus 2010, Dick Wursten

|