Huiszoeking Plantijn

   

Home
Up
Henri Leys
Jodenvervolging
Huiszoeking Plantijn

Karel Ooms:
perquisition chez Plantin (huiszoeking bij Plantijn)

huiszoeking bij Plantijn 1562 

Hieronder een kopie van een webpagina van Rob Siers, die een oude prent uit zijn bezit becommentarieert (gravure Kellenbach, gebaseerd op dit schilderij): www.cubra.nl/beeldendekunst/robsiers/robsiersoudpapier/01plantijn.htm

UItstekende toelichting, die ik u niet wilde onthouden:

Deze houtgravure heb ik lang geleden als los blad gekocht bij een antiquaar. Ze is afkomstig uit het tijdschrift De Katholieke Illustratie, een aflevering uit 1891. De ware grootte van het blad is 50 x 26 cm. Deze prent is door de graveur Kellenbach in hout gesneden naar voorbeeld van een schilderij van Karel Ooms. Het bijschrift luidt: 'Gerechtelijke huiszoeking in de drukkerij van Plantijn te Antwerpen in het jaar 1562. Naar de schilderij van Karel Ooms.' De prent stelt het meest dramatische moment voor uit de geschiedenis van de illustere drukkerij van Christoffel Plantijn. Centraal staat de markgraaf van Antwerpen, die de leiding heeft van de inval. Plantijn wordt namelijk verdacht van het drukken van boeken die indruisen tegen de leer van de rooms-katholieke kerk, en dus van ketterij.

In dit detail zien we hoe een bediende van Plantijn uit de kelder van de drukkerij de voorraad haalt. Daarbij heeft Ooms ook gebonden boeken afgebeeld, wat een romantisering is omdat drukkers in die tijd nog geen boekbinders waren.
Ook dit detail van het schilderij en de gravure getuigt van enige romantisering. We zien hoe de drukkers door de Antwerpse boekenpolitie worden vastgebonden. Links heeft Ooms een klassieke drukpers uit de 16e eeuw opgesteld.

Deze twee heren zijn in dienst van de kerk van Rome. Zij zijn 'censores', lieden die de inhoud van een boek beoordelen en goed- of afkeuren.

Hoewel hij een beetje op de achtergrond is gezet door Ooms, is deze man een belangrijke werknemer van Plantijn. Misschien stelt hij een schrijver voor, wiens boek bij Plantijn in productie is. Of hij is de redacteur en corrector. In ieder geval een geleerde die Latijn en Grieks en zelfs Nederlands beheerste. Ooms heeft hem afgebeeld bij het open raam: met goed licht om de drukproeven te corrigeren. Let op zijn prachtig getroffen glimlach en het gebaar van de hand aan de baard.
In het midden: mevrouw Plantijn. Ze begrijpt de inval niet. De andere twee vrouwen heb ik niet kunnen duiden.

Om de dramatiek van het moment nog extra aan te zetten, heeft Ooms zelfs de kinderen Plantijn in zijn weergave betrokken. Het kindermeisje met de oudste zoon en een kleuter op de arm.

De grote afwezige op deze naar het schilderij van Ooms gemaakte gravure is Plantijn zelf. Dat klopt. Toen hij door de markgraaf van Antwerpen werd aangeklaagd op verdenking van ketterij was Plantijn in Parijs. Hij werd ervan verdacht de drukker te zijn van een boekje onder de titel 'Brièfve instruction pour prier'. Omdat hij in het buitenland was, werd Plantijn bij verstek veroordeeld, waarna al zijn bezittingen bij opbod verkocht werden. Na zijn terugkeer in Antwerpen kon Plantijn bewijzen dat het gewraakte boek zonder zijn medeweten gedrukt was op zijn drukpersen, en in opdracht van iemand die hij niet kende. [détail dat ik waag te betwijfelen; Plantin was een handige jongen...DW]

Ik denk dat Ooms die onbekende op het schilderij heeft afgebeeld. Deze man kijkt wel heel verdacht...
Toen Plantijns bezittingen bij opbod verkocht werden, hebben zijn vrienden het meeste van zijn bezittingen gekocht en later aan Plantijn teruggegeven. Andere vrienden investeerden geld in Plantijns nieuwe drukkerij. 
  Bron: 'Books and their Makers during the Middle Ages', Geo. Haven Putnam, New York & London, The Knickerbocker Press, 1897.

 

This site was last updated
 October, 2023