Nog wat prenten om naast de poster van De Brede en de Smalle Weg'
te zetten. Inspiratiebron en andersom.
ca. 1600 Hieronimus Wierix (1553-1619). De
hellemond lijkt nog zo bij Breughel weggelopen. Naast Wierix wordt in de
ondertekening ook nog H.V. Bael genoemd. Is dat misschien de schilder
Hendrik van Baelen ? Dan zou het een ets zijn gemaakt naar een schilderij
van deze eveneens Antwerpse schilder, die veel illustraties heeft gemaakt
voor de Jezuïeten.
USA. Source and date unknown. Werd geveild via het internet, 2008
(nu ook in wikicommons terecht gekomen). De
toelichting indertijd dateerde deze prent op grond van 'style and type of printing'
als mid-1800's
Tekst onder de plaat:
The above plate, designed by John W. Barber, is an
ingenious representation of "The Broad and the Narrow Road;" the one leading
to Everlasting Destruction, and the other to Eternal Glory.
Deze meneer Barber was ook een opwekkingsprediker en werkte veel met
platen. Bijv. een vereenvoudigde 'Pilgrim's Progress' van John Bunyan.
Waarschijnlijk zat deze prent in zo'n boek, uitklapbaar, want hij is in
drie-en gevouwen.
Mijn gok: mw. Reihlen kende deze prent. Deze versie komt uit Nederland, d.d. 1859.
Samen met twee verwante Duitse versies
dus de directe voorlopers/aanleiding voor de prent van mw. Reihlen.
Dit is een modernisering uit 2003. Je kunt kritiek hebben op mw. Reihling's
poster, maar haar prent is bijzonder genuanceerd vergeleken met deze
hieronder, die in Duitsland als evangelisatiemateriaal te koop is. Deze
prent zegt alles over de visie van de tekenaar m.n. op de gevestigde kerk
(die
staat aan de brede weg), de 'Verlichting' (zie het
opschrift op de 'wijde poort') en de islam (ziet u de hagia sophia
moskee...). Mooie modernisering is het voetbalstadion. Een twintower associatie kun je ook niet
onderdrukken bij de oorlogstaferelen van Armageddon.