Nog wat prenten om naast de poster van De Brede en de Smalle Weg' te zetten. Inspiratiebron en andersom.

ca. 1600 Hieronimus Wierix (1553-1619). De hellemond lijkt nog zo bij Breughel weggelopen. Naast Wierix wordt in de ondertekening ook nog H.V. Bael genoemd. Is dat misschien de schilder Hendrik van Baelen ? Dan zou het een ets zijn gemaakt naar een schilderij van deze eveneens Antwerpse schilder, die veel illustraties heeft gemaakt voor de Jezuïeten.
17de eeuwse brede en smalle weg



USA. Source and date unknown. Werd geveild via het internet, 2008 (nu ook in wikicommons terecht gekomen). De toelichting indertijd dateerde deze prent op grond van 'style and type of printing' als mid-1800's
Tekst onder de plaat: The above plate, designed by John W. Barber, is an ingenious representation of "The Broad and the Narrow Road;" the one leading to Everlasting Destruction, and the other to Eternal Glory.
Deze meneer Barber was ook een opwekkingsprediker en werkte veel met platen. Bijv. een vereenvoudigde 'Pilgrim's Progress' van John Bunyan. Waarschijnlijk zat deze prent in zo'n boek, uitklapbaar, want hij is in drie-en gevouwen.broad narrow


Mijn gok: mw. Reihlen kende deze prent. Deze versie komt uit Nederland, d.d. 1859. Samen met twee verwante Duitse versies dus de directe voorlopers/aanleiding voor de prent van mw. Reihlen.
1859


Dit is een modernisering uit 2003. Je kunt kritiek hebben op mw. Reihling's poster, maar haar prent is bijzonder genuanceerd vergeleken met deze hieronder, die in Duitsland als evangelisatiemateriaal te koop is. Deze prent zegt alles over de visie van de tekenaar m.n. op de gevestigde kerk (die staat aan de brede weg), de 'Verlichting' (zie het opschrift op de 'wijde poort')  en de islam (ziet u de hagia sophia moskee...). Mooie modernisering is het voetbalstadion. Een twintower associatie kun je ook niet onderdrukken bij de oorlogstaferelen van  Armageddon.

2003 moderne